Artikel top billede

Sådan får du langt mere ud af dine BI-løsninger

Interview: Business intelligence er på vej ind i en ny tidsalder, hvor big data og predictive analytics får afgørende betydning. Man skal dog holde tungen lige i måden, fortæller BI-rådgiver Christian Riekehr.

Læs også:

Her er fremtidens BI-løsninger: Kan ændre dit firma

Big data: Her er forklaringen på tidens store it-trend

Data-analyse: Sådan spår kommunen om din fremtid

In-memory-teknologier og cloud computing baner vejen for big data og predictive analytics, samtidig med at slutbrugerne får nye indgange til data-viden med tablet-pc'er og smartphones.

Men selvom alle de teknologiske fremskridt er til stede, kan den største udfordring meget vel handle om det organisatoriske setup og forretningsprocesser.

"BI og big data skal integreres i forretningen, og man skal kigge på, hvad det er for forretningsprocesser, man har, og om de svarer til de ting, man kan få ud af sine informationsplatforme," siger Christian Riekehr, der er partner og BI-ansvarlig i PA Consulting Group.

Han peger på, at man bør forholde sig til spørgsmål som:

- Hvad er det forretningen vil?
- Hvordan ønsker man at styre forretningen?
- Hvad er det for nogle parametre, man arbejder efter?
- Hvordan ser strategien ud for de næste tre til fem år?

Behøver ikke at være så svært

Christian Riekehr mener, at man skal opfatte big data og predictive analytics som en naturlig udvikling inden for business intelligence. De to ting baner vejen for mange nye forretningsmuligheder, men skal omvendt ikke hypes helt op i et niveau, hvor forventningerne overstiger det reelle potentiale.

"Hvis man gør big data til alting, bliver det til ingenting. Man skal kigge på ens egen forretning og finde ud af, hvad big data betyder. Handler det om at arbejde med data fra mange forskellige data-kilder, altså data-kompleksiteten, er det data-mængden - eller er det begge dele?"

"Alt efter hvad det er, skal man indrette sig forskelligt, men en ting er helt sikkert: Der skal nogle nye processer og platforme til, og man skal tænke forretning på en ny måde."

Behøver ikke at tage så lang tid

Læs også:

Her er fremtidens BI-løsninger: Kan ændre dit firma

Big data: Her er forklaringen på tidens store it-trend

Data-analyse: Sådan spår kommunen om din fremtid

Christian Riekehrs erfaring er, at BI-projekter og herunder altså også big data kan have forskellige tidshorisonter alt efter kompleksiteten, men grundlæggende mener han ikke, at det behøver at være projekter, der strækker sig over flere år.

"Det handler utroligt meget om, hvordan modenheden er i den pågældende organisation. Er det et sted, hvor man er vant til at bruge BI til retrospektive rapporteringer, så mener jeg ikke skridtet er så stort. Så har man allerede den bevidsthed og processer, der skal til for at arbejde med information."

"Nu er der så nogle nye værkstøjer, der skal tages i brug, og det kan tage et halvt til et helt år, før du har et miljø oppe at stå. Jeg ser meget BI-projekter som processer. Det er en løbende udvikling, man skal koble sig på."

"Man skal have det som en fast del, at man hele tiden udvikler nye måneder at bruge information på," siger BI-rådgiveren.

Hvor ligger de store udfordringer?

"Udfordringen er stadig at finde ud af, hvad man skal anvende det her til i forretningen. Hvad er det, man gerne vil have svar på? Hvad er det egentlig, man ønsker at bruge de her teknologier til?"

Samtidig mener Christian Riekehr, at man med big data og predictive analytics vil støde på mange af de udfordringer, man i forvejen kender.

"Når man har sat de her miljøer op, så sker der det samme, som der er sket historisk med mange data warehouses: Man har ikke en ordentlig organisation omkring det, som forstår at drifte og vedligeholde det."

"Og så kan det være ret svært at finde balancen imellem at være agil i forhold til forretningen og stabil i forhold til it-afdelingen."

Her kan du begynde med det nye BI

Læs også:

Her er fremtidens BI-løsninger: Kan ændre dit firma

Big data: Her er forklaringen på tidens store it-trend

Data-analyse: Sådan spår kommunen om din fremtid

Den gode nyhed for de virksomheder, der har mod på at give sig i kast med næste generations BI, er, at det ikke nødvendigvis kræver enorme teknologi-investeringer.

Man skal kigge på, hvad det er for nogle komponenter, man har i sin organisation i forvejen og på, hvordan man bruger dem bedst muligt, lyder det fra Christian Riekehr.

"For ikke at købe for meget, skal man gøre sig det klart, hvad det er, man forretningsmæssigt skal bruge det til," forklarer han.

"Man skal lave en optimering af ens eksisterende platform og så udbygge komponenter og processer derfra."

"Det er ikke sådan, at du skal rydde det BI-setup, du har i dag og så købe nye værktøjer fra bunden af. Brug de komponenter, du har i dag, og skift dem ud, som ikke er gode nok."

Og så skal man ifølge Christian Riekehr acceptere, at big data er en proces, der skal tages i flere bidder, og som man hele tiden kan blive bedre til.

"Du skal vide, hvad det er, du kigger efter, for hvis du bare får smidt data i hovedet, er du i princippet lige vidt. Man skal kunne sortere og fokusere."

"Selvom du aktiverer den større mængde data, er det stadig kun en lille del, der er forretningskritisk. Det er den del, du skal kunne fokusere på."

Læs også:

Her er fremtidens BI-løsninger: Kan ændre dit firma

Big data: Her er forklaringen på tidens store it-trend

Opråb til it-afdelingen: Slip kontrollen med BI

Data-analyse: Sådan spår kommunen om din fremtid




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere