Artikel top billede

SKAT holder 11 millioner tilbage: Det er ikke noget vi er stolte af

Den østjyske distributør DCS kommer ud med pænt millionoverskud - men tynges af momssag.

Note 2 står og blinker i den aarhusianske distributør DCS' seneste regnskab. Her må DCS nemlig indrømme, at selskabet har 11 millioner kroner ude at hænge hos SKAT, fordi en leverandør til DCS ikke har afregnet moms.

"Skattesagen er ikke noget vi er stolte af. Men jeg vil heller ikke pakke det ind," siger direktør Jørgen Pedersen, der samtidig glæder sig over, at DCS i øvrigt kommer ud med et pænt regnskab, hvor overskuddet ligger på 9,4 millioner kroner før skat.

Selv om overskuddet hos Direct Computer Supplies (DCS) er pænt, er det slet ikke så stort som i det foregående regnskab, hvor overskuddet før skat endte på hele 17,2 millioner kroner.

"Det har været meget op ad bakke i markedet. Alt har været i spil, og derfor har vi også investeret flere kroner i at fastholde vores markedsandel," siger Jørgen Pedersen.

Men tilbage til note 2, hvor DCS skriver, at SKAT tilbageholder 11 millioner kroner i moms. Penge som Jørgen Pedersen i øvrigt forventer, at DCS i sidste ende ender med at få.

Ifølge Jørgen Pedersen handler det om, at DCS har købt varer af et dansk firma, men fået varerne leveret på et "fjernlager" i Tyskland. Efterfølgende får DCS en regning fra det danske firma inklusive moms. Ifølge Jørgen Pedersen helt efter bogen.

Men da DCS efterfølgende sender papirer til SKAT, rejser myndighederne flaget og hævder, at den faktura, DCS har betalt til deres danske samhandelspartner, slet ikke skulle have været påført moms, fordi varerne blev leveret til et såkaldt "fjernlager" i Tyskland og ikke i Danmark.

"Det viser sig, at varerne ikke kom fra det danske firmas danske lager, men derimod fra Sverige. Det var vi ikke klar over," siger Jørgen Pedersen.

Netop fordi varerne ikke har været forbi Danmark, mener SKAT, at fakturaen er forkert. Og da DCS' danske samhandelspartner ikke indbetaler momsen til SKAT, tilbageholder SKAT altså momsrefusionen fra DCS - de omtalte 11 millioner kroner.

Direktøren irriteret over SKAT

Jørgen Pedersen fortæller, at der er tale om varer, som DCS videresælger - ikke til danske forhandlere - men til en anden kunde i Europa. Når DCS foretager den slags handler, er det kotyme, at varerne bliver leveret på et såkaldt "fjernlager". Det er ifølge Jørgen Pedersen et "neutralt lager", hvor varerne i den slags handler opbevares, indtil begge parter i handlen har afregnet, hvorefter køber kan overtage varerne.

"Det er den normale måde at foretage den slags handler på," konstaterer Jørgen Pedersen, som endvidere fortæller, at varerne blev leveret på "fjernlageret", fordi sælgerne tilbød at arrangere fragten i forbindelse med salget.

Derfor kunne DCS ikke aktivt kontrollere, at varerne blev leveret fra et dansk lager, mener Jørgen pedersen.

Han er irriteret over SKAT, fordi han mener, at DCS har opført sig pænt og gjort alt efter forskrifterne.

"Vi tjekker de firmaer, vi handler med, og følger SKATs retningslinier. Vi har i det sidste år forsynet SKAT med oplysninger om alle dem, vi handler med. Derfor er det irriterende, at de nu vil hænge os op på det," siger han.

I Jørgen Pedersens optik er der ingen tvivl om, at DCS ender med at få de 11 millioner kroner retur.

"Men det bliver sandsynligvis ikke uden kamp. Det ser ud til, at vores leverandør er stukket af fra regningen. Og det kan også godt være, der går halvandet år, før vi ser pengene. Men jeg synes, at vi har en god sag," siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere