Artikel top billede

Facebook-ekspert: Graph Search kan true søgemaskine-optimeringen

Du kan ikke lave søgemaskineoptimering på Facebooks Graph Search. Men en ekspert mener, at du alligevel kan gøre dig mere synlig på den nye sociale søgemaskine.

Gennem de seneste år har mange virksomheder betalt for at få såkaldte SEO-eksperter til at lave søgemaskineoptimeringer af deres hjemmesider, så de dukker op på Google før konkurrenterne.

Men med introduktionen af Facebooks nye Graph Search-funktion vil søgemaskineoptimeringen få mindre betydning, mener Hans Tosti, der arbejder som social media-rådgiver hos det danske Facebook-bureau Komfo.

"Graph Search-adskiller sig fra en almindelig Google-søgning ved, at du ikke på samme måde kan manipulere og tweake dig til bedre søgeresultater," siger Hans Tosti.

Mere gennemskueligt

Kriterierne for hvad der får din virksomhed til at klare sig godt på Google, er ofte ret uigennemskuelige, og er du på udkig efter en god restaurant i København, er det langt fra sikkert, at de første søgeresultater på Google leverer de restauranter, der er mest interessante for dig.

Men med Graph Search kan du logge på Facebook og søge efter restauranter, som dine venner enten synes godt om eller har besøgt, og i stedet for at få restauranter, som er anbefalet af Googles søgealgoritme, får du restauranter, som dine venner anbefaler. 

Aktivitet øger din synlighed

Det vil sige, hvis du som indehaver af en restaurant vil klare dig bedre og dukke op i flere søgninger på Facebook, så kræver det blot, at du øger din aktivitet på Facebook eksempelvis ved at få flere fans og flere check-ins.

Ifølge Hans Tosti skal mange af de virksomheder, der i forvejen har succes på Facebook-sider blot fortsætte ad den vej, som de allerede har udstukket.

"Det er bare endnu vigtigere end tidligere, at du får skabt engagement på din side. Det vil sige, at det bliver mere afgørende for dig, at kunderne checker ind i din butik, dele deres oplevelser, poster billeder og naturligvis liker din side og indholdet på siden," siger Hans Tosti.

Kendis-likes bliver mere værdifulde

Alle 'synes godt om-tilkendegivelser' er dog ikke nødvendigvis lige værdifulde for en virksomhed. For med Graph Search er det muligt at lave søgninger på, hvad helt specifikke personer, synes godt om.

Eksempelvis kan man forestille sig, at det vil være yderst værdifuldt for virksomheder at dukke op i søgninger om ting, som Rasmus Seebach eller Medina, synes godt om.

"Det skaber naturligvis nogle fede muligheder for brands, der kan få endnu mere værdi ud af at lave partnerskabsaftaler med eksempelvis kendte personer. Men jeg tror alligevel, at det for de fleste vil have større troværdighed, hvis en nær ven liker noget, end hvis en kendt person gør det," siger Hans Tosti.

Kunder vil ikke ændre adfærd

Med Graph Search bliver vores adfærd lettere tilgængelig på Facebook. Det vil sige, at det bliver lettere for venner, bekendte og - alt afhængigt af dine privatlivsindstillinger - også for fremmede at få indblik i dit liv.

Ganske vist er der ikke tale om, at flere oplysninger bliver gjort tilgængelig. Men oplysningerne bliver til gengæld lettere at finde. 

En tese kan derfor være, at folk vil ændre adfærd på Facebook og være mere tilbageholdende med eksempelvis at like Facebook-sider og andet indhold, og dermed underminere hele grundlaget for Graph Search. 

Den tese stiller Hans Tosti sig dog tvivlende overfor.

"Jeg tror ikke, at det kommer til ændre folks adfærd. De fleste er allerede i dag helt bevidste om, at de ting de foretager sig på nettet efterlader et digitalt spor," siger han.

Læs også:
 

Her er Facebooks nye våben i kampen mod Google




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere