Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Danske netbanker presset i knæ - brugere ramt

En lang række danske netbanker ramt af afviste login-forsøg og lange svartider.

Læs også:
Danske netbank-kunder ramt af stort nedbrud

Forklaring fundet: Derfor gik 50 danske banker i sort 

Danske kunder i en lang række banker, der benytter it-systemer fra Skandinavisk Data Central (SDC) var torsdag i mindst halvanden time ramt af forgæves loginforsøg og lange svartider, når de prøvede at benytte deres netbank.

Sidste måned havde SDC også problemer med netbankerne, men der gik det hele i sort.

Hos SDC, der driver it-systemer hor 138 pengeinstitutter i Norden, fortæller driftsansvarlig Hans Henrik Holm, at problemerne skyldes, at torsdag var den sidste bankdag i måneden, og at problemet stod på omkring middagstid.

"Der har været nogle forlængede svartider tidligere i dag, men der er ingen problemer nu," siger Hans Henrik Holm.

Høj belastning den sidste bankdag

Den sidste bankdag i måneden er der ifølge Hans Henrik Holm altid ekstra mange transaktioner mellem bankerne.

"Midt på dagen var der ret mange transaktioner, og det gav nogle lidt længere svartider for nogle kunder," siger han.

Han fortæller, at visse kunder måske har været nødt til at logge på netbanken flere gange, inden de er kommet ind, eller at der er gået længere tid end normalt, før data bliver vist på skærmen.

"Det er ikke sådan, at det har været nede. Det har betydet, at man måske har skullet prøve én gang til, før man kom ind, " siger han.

I sommers var SDC ramt af et kæmpe-nedbrud, som lagde netbanker ned i dagevis på grund af et defekt disksystem (Storage Area Network). Det kan du læse mere om her

Skyldes ændret brugsmønster

Det er imidlertid ikke alle danske kunder og netbanker, der har været ramt af problemerne.

Samtidig er slutkunder hos SDC's tilsluttede banker i andre lande end Danmark gået fri af it-problemerne.

"Vi sørger for løbende at monitorere og putte ekstra kapacitet på, så det burde ikke ramme så mange som i gamle dage," siger han.

Han tilføjer, at SDC altid justerer kapaciteten efter forbrugsmønsteret.

Han tilskriver den øgede brug af mobile enheder og et nyt brugsmønster problemerne med kapaciteten. Angiveligt går danskerne nemlig ikke længere kun i netbanken, mens de er på arbejde.

"Folk flytter penge og kigger på konti på andre tidspunkter end for blot et enkelt eller to år siden," siger han.

Bankcentralerne har traditionelt kørt såkaldte batch-job på it systemernes mainframe-computere om aftenen, fordi der har været færre kunder.

Og hvis mange folk så begynder at gå på netbanken om aftenen, frem for at se fjernsyn, kan kapaciteten angiveligt blive udfordret.

Hans Henrik Holm fortæller, at SDC faktisk kan måle et fald i transaktionerne, hvis der er noget populært i fjernsynet.

"Hvis der er håndboldfinaler eller spændende serier i fjernsynet, kan man faktisk se det på mønstrene," siger Hans Henrik Holm.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere