Forklaring fundet: Derfor gik 50 danske banker i sort

SDC har fundet årsagen til, at omkring 50 danske netbanker var nede i flere døgn. Firmaet aner ikke, hvorfor problemet opstod.

Artikel top billede

Foto: Povl D. Rasmussen

Omkring 50 danske netbanker med drift hos Skandinavisk Data Center (SDC) fik tirsdag aften atter hul igennem til tusinder af kunder, efter et flere døgn langt nedbrud.

Det fortæller Erik Jakobsen, der er administrerende direktør hos SDC.

"Vi har kørt pænt hele aftenen og fik lavet de sidste tiltag her klokken 22," siger Erik Jakobsen om mandag aften.

Problemerne startede kort efter middag i søndags, efter at SDC havde startet nogle nye diske op på firmaets SAN (Storage Area Network).

Af ukendte årsager på daværende tidspunkt resulterede det i meget lange svartider, som gjorde det svært for netbankkunder såvel som ansatte i bankerne at logge på systemerne.

Problemerne fortsatte mandag, hvor SDC i løbet af dagen begyndte at lukke adgangen til netbankerne ned for at koble dem langsomt på systemerne igen. Frygten var, at presset fra de besøgende ville få systemerne til at vælte igen.

Brugte diske forkert

I mellem tiden er SDC blevet klar over, præcis hvad årsagen til problemerne var, fortæller Erik Jakobsen.

"Det var nogle servere, som stod og kørte for langsomt på grund af for langsomme diske," siger han.

Han fortæller, at det er forkert anvendelse af diskene som gjorde dem for langsomme. Hvorfor og hvordan det kan være, at de blev anvendt forkert, arbejder SDC stadig på at finde årsagen til.

"Vi skal ind og finde ud af, hvad det er for ændringer der er lavet. Derefter ved jeg, om det er menneskelig fejl, manglende forståelse, forkerte beregninger, eller hvad det er," siger Erik Jakobsen.

Det er folk som har knoklet

Han fortæller, at han sendte folkene hjem mandag aften, da systemerne kørte korrekt igen.

"Vi blev færdige klokken 22 i går med folk, der havde siddet her siden søndag klokken 12.25. Derfor synes vi, at de lige skulle have lov til at trække vejret, inden de mødte ind her klokken seks i morges. Det er folk, der har knoklet," siger Erik Jakobsen, der beklager de gener, som fejlen har påført netbankkunderne.

Læs også:

Danske netbanker ramt af samtidige nedbrud.

Hele Skandinavien ramt af samtidige bank-nedbrud.

Din bank kan være ramt af koordineret DoS-angreb.

Tusinder af bankkunder uden netbank på andet døgn.

Tusindvis af danske netbankkunder ramt af nedbrud.

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    Andre events | København

    Executive Conversations: Når geopolitisk usikkerhed udfordrer Danmarks digitale suverænitet

    Geopolitisk usikkerhed og værdikonflikter mellem USA og Europa rammer nu direkte den danske it-dagsorden. Få indsigt i konsekvenserne – og hvordan du minimerer risikoen i en ny teknologisk virkelighed.

    Sikkerhed | København

    Cyber Security Festival 2025

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og...

    It-løsninger | Online

    ERP Insights 2025

    Få den nyeste viden om værktøjer, der kan optimere hele din virksomhed med udgangspunkt i AI og fleksibilitet.

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Astrid Busk Nielsen som Key Account Manager ved netIP's kontor i Odense. Hun kommer fra en stilling som Account Manager hos IT-virksomheden ED i Skødstrup. Hun er uddannet indenfor handel og marketing. Nyt job
    Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Johan Léfelius som it-konsulent. Han skal især beskæftige sig med med support, drift og vedligeholdelse af kunders it-miljøer samt udvikling af sikre og stabile løsninger. Han kommer fra en stilling som kundeservicemedarbejder hos Telia Company Danmark A/S. Han er uddannet (under uddannelse) som datatekniker med speciale i infrastruktur. Han har tidligere beskæftiget sig med kundeservice, salg og teknisk support. Nyt job

    Johan Léfelius

    IT Confidence A/S