Artikel top billede

SKI-lønninger vokser trods millionunderskud

Kuldsejlede indkøbsaftaler og millionunderskud har ikke lagt en dæmper på lønningerne i det kommunale indkøbsfællesskab.

Trods to turbulente år med stribevis af opsagte indkøbsaftaler og tocifrede millionunderskud stiger lønningerne til de ansatte i SKI (Staten og Kommunernes Indkøbsservice).

Ifølge SKI's seneste regnskab lå gennemsnitslønnen for SKI-medarbejdere i 2012 på 55.000 kroner om måneden. Det er cirka ti procent mere end for tre år siden.

Det er sket i en periode, hvor mange lønmodtagere på både private og offentlige arbejdspladser må kigge i vejviseren efter lønforhøjelser.

SKI har de seneste to år skåret voldsomt i medarbejderstaben, efter at man i slutningen af 2010 opsagde op mod halvdelen af sine eksisterende indkøbsaftaler. Det skete som følge af, at Konkurrencestyrelsen afgjorde, at aftalerne var i strid med lovgivningen.

De mange opsagte aftaler har betydet, at de offentlige kunders indkøb via SKI siden 2010 er faldet fra 13,1 milliarder kroner til 8,6 milliarder i 2012. Dermed er også SKI's indtægter, som er afhængige af salget, faldet voldsomt. I 2010 havde SKI 89 ansatte. Det tal er nu nede på 70, og ifølge regnskabet er de samlede personaleomkostninger alene det seneste år faldet med en tiendedel.

"Faktisk har vi sparet 26 procent af vores omkostninger i forhold til det SKI, som jeg overtog i 2010. Når man sparer så mange penge, behøver indtægterne heller ikke være så høje, hvis vi skal have enderne til at mødes. Der er røget en del hoveder, og vi har ansat nogle nye, men netto har vi haft en tilbagegang i antallet af ansatte, som er til at tage og føle på. Det er jo også noget med; hvad koster de hoveder, vi får ind, i forhold til dem, vi har sagt farvel til," lyder det fra SKI-direktør Signe Lynggaard Madsen.

Men I skriver jo selv, at gennemsnitslønnen for en SKI-ansat er 55.000 kroner. Det tal var 50.000 kroner i 2010?

"Det dækker over, at vi har fået en juridisk afdeling, hvor der sidder ni eller ti jurister, og de koster lidt mere, end hvis du har kaffedamer, der går og varter op internt. Det har været en meget bevidst satsning at få et stærkt medarbejderhold, så vi kan være et videncenter for indkøb og udbudsjura, og sådan nogle jurister er ikke gratis. Vi har satset på at have færre støttefunktioner og flere medarbejdere, der beskæftiger sig med kerneforretningen, og de er dyrere end folk, der arbejder i støttefunktioner," siger Signe Lynggaard Madsen.

"Faktum er, at vi har skåret ret meget på personaleomkostningerne, samtidig med at vi har oprustet på kerneforretningen. Det er en bevidst prioritering," siger hun.

Ifølge SKI's regnskab får Signe Lynggaard Madsen som direktør selv en årsløn på 1.559.576 kroner. Det er betydeligt under niveauet for hendes forgængere i direktionen.

Læs mere:
Utilfredse kunder dropper SKI
Hård kritik af SKI: It-kæmper dropper milliardaftale
Forsker: Vi ved for lidt om indkøbsaftaler
SKI tvinges til at ændre hver anden indkøbsaftale
SKI-direktører fyret




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere