Artikel top billede

Myndighed: Hvad mener du egentlig med digital post?

Nyt forskningsprojekt afslører, at offentlige myndigheder blot få uger inden tvangsindførelsen af digital post er elendige til at vende tilbage på spørgsmål. Se her, hvor slemt det står til.

Et forskningsprojekt fra Roskilde og Aalborg Universitet har tidligere påpeget en endog rigtig sløv besvarelse fra offentlige myndigheder på digital post-henvendelser. 

Nu afslører forskerne andre opsigtsvækkkende fund i en ny undersøgelse omkring statslige styrelsers evne til at besvare digital post.

Undersøgelsen viser, at kun 19 procent ud af 122 styrelser besvarer borgerhenvendelser via digital post, og flere af styrelserne aner rent faktisk ikke, hvad digital post er for en størrelse. 

Digital post har ellers eksisteret i nogle år, og det bliver altså obligatorisk at benytte for offentlige myndigheder, virksomheder og borgere inden længe.

Projektet er udført, blot få måneder før op mod 600.000 virksomheder bliver tvangstilkoblet løsningen, hvorefter fire millioner danskere skal have en såkaldt digital post på borger.dk om et års tid.

"Vi havde en fornemmelse af, at det offentlige slet ikke var klar til den 'nye' digital post-kommunikationskanal, men jeg er godt nok overrasket over, at det står så sløjt til," fortæller ph.d.-studerende og en af forskerne bag projektet, Jesper Bull Berger fra Roskilde Universitet, til Computerworld.

Tidligere har forskerne undersøgt kommunerne, regionerne og ministeriernes evne til at svare på digital post, som du kan i faktaboksen til højre for denne artikel. 

"Hvad mener du egentlig med digital post?"

Myndigheder er ikke klar
Jesper Bull Berger fra Roskilde Universitet udtaler, at når det offentlige har planlagt at spare flere hundrede millioner kroner på porto, så er det ganske grotesk, at den officielle kommunikationskanal er så dårligt implementeret ude hos sagsbehandlerne, der reelt skal bruge teknikken.

"Myndighederne har været meget opsatte på at spare porto ved at bruge digital post, men vores undersøgelse viser, at de slet ikke er klar til kommunikationen den anden vej," lyder det fra Jesper Bull Berger. Han vurderer, at han har været i dialog med omkring 100 myndigheder, siden undersøgelsen omkring digital post-besvarelser blev gennemført i sommers. 

Forskningsprojektet har også afsløret, at ikke alle digital post-meddelelser bliver sendt, selv om myndigheden tror, at den er afsendt.

Og ikke nok med det. For der er også tvivl om, hvorvidt den digitale post overhovedet bliver modtaget ude hos myndighederne. 

"Når vi har været i kontakt med myndighederne, spørger mange 'hvad mener du egentlig med digital post?', og meget tyder på, at vores henvendelser med digital post slet ikke er havnet det rigtige sted hos myndighederne," siger han.

"Hvis der ikke bliver gjort noget ved det, kan det eksplodere i kaos"

Kan eksplodere i kaos
Jesper Bull Berger er ganske uforstående over for, at indførelsen af digital post ikke er blevet bedre kommunikeret ud til de offentlige medarbejdere, og at teknikken ikke spiller bedre.

"Nu har de haft to år til at implementere løsningerne og lære dem at kende, og det virker, som om der mangler forståelse i de offentlige myndigheder for, at der rent faktisk kan opstå fejl i kommunikationen," siger Jesper Bull Berger

Han nævner, at myndighederne heldigvis stadig har et år til at råde bod på moradset, inden fire millioner borgere bliver tvunget til at benytte digital post, men at myndighederne allerede kommer på en prøve, når 651.000 virksomheder inden længe skal kommunikere via digital post.

"Hvis der ikke bliver gjort noget ved det, kan det eksplodere i kaos," lyder vurderingen fra den ph.d-studerende.

Ud over at myndighederne langt fra er på plads med implementeringen af digital post, halter det også gevaldigt ude i virksomhederne, som du kan læse mere om her.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

23. april 2024 | Læs mere


AI Business Excellence Day – sådan folder du mulighederne ud

Mange danske virksomheder har eksperimenteret med AI-projekter af begrænset omfang, men kun de færreste har for alvor udforsket mulighederne i storskala. Det gør vi her! Du vil blandt andet få mulighed for at se eksempler på, hvordan AI kan anvendes som accelerator i storskala og skubber til grænserne for, hvordan det er muligt at integrere teknologien, så potentialet for alvor foldes ud.

24. april 2024 | Læs mere