Nødprocedurerne aldrig testet før kæmpe EPJ-nedbrud

Region Midtjylland har aldrig gennemført en fuld test-nedlukning på det vigtige EPJ-system og dets backup-systemer, der i weekenden gik helt ned i en kædereaktion af uheld og nedbrud. Se her, hvad der gik galt.

Artikel top billede

Region Midtjylland med knap 1,3 millioner indbyggere har aldrig gennemført en komplet nød-test - en total disaster recovery - af regionens store EPJ-system, Midt-EPJ.

Og i weekenden gik det galt.

Her blev hele regionens EPJ-system ramt af et langvarigt og totalt nedbrud, der betød, at læger, sygeplejersker og andre ikke kunne få adgang til oplysningerne i patient-journalerne og dermed potentielt livsvigtige oplysninger om patienterne.

Det store nedbrud blev initieret af en strømafbrydelse i Holstebro, hvor regionens EPJ-server er placeret.

Kædereaktion

Herefter fulgte en række følgevirkninger, der begyndte med, at nødgeneratoren svigtede. Tilsammen førte kæden af følgevirkninger til det totale nedbrud lørdag ved 18-tiden.

Midt-EPJ var først fuld funktionsdygtig igen sent søndag.

Du kan læse mere om, hvordan det store nedbrud forløb her: Stort dansk EPJ-system ramt af totalt nedbrud.

It-driftchef Peter Bruun Nielsen betegner nedbruddet som et 'worst case scenario,' hvor hele datacenteret går ud.

"Det var jo meget alvorligt, og set i bakspejlet klarede vi ikke testen godt nok, selv om vi kom igennem til sidst. Vi er faktisk meget kede af det," siger han til Computerworld.

Ingen fuld total disaster recovery-test

Problemet blev ikke mindre af, at Region Midtjylland ifølge flere it-folk med kendskab til sagen, som Computerworld har været i kontakt med, aldrig har gennemført en total afprøvning af nød-procedurerne i det livsvigtige EPJ-system.

Det bekræfter Peter Bruun Nielsen.

"Vi har aldrig udført en fuld test af datacenteret, hvor vi slukker det hele. Der er en kompleksitet i det nuværende system, der gør, at vi ikke kan udføre en total disaster recovery," siger han til Computerworld.

Han fortæller, at den ramte nødgenerator - der ikke gik i gang, som den skulle - imidlertid bliver prøvestartet én gang om måneden og senest fungerede, som den skulle.

Backup i systemvinduer - men ingen fuld test

Samtidig afvikles regionens skrabede readonly-backup system, Opslags-EPJ, jævnligt i system-vinduer, der typisk ligger om natten.

Opslags-EPJ svigtede imidlertid også i weekenden.

"Vi havde et system-vindue for nylig uden problemer. Men i weekenden opstod der en fejl, så der ikke var kontakt. Nu skal vi ned at kigge på, hvordan vi får ændret Opslags-EPJ, så det ikke sker igen," siger Peter Bruun Nielsen.

"Normalt lukker vi Midt-EPJ ned det ene sted og tager det op det andet sted, når vi laver system-vinduer. Men forskellen er selvfølgelig, at det er en planlagt og kontrolleret proces, hvor det i weekenden skete lige pludselig," siger Peter Bruun Nielsen.

Kører asynkront

Et af problemer med regionens EPJ-setup er, at de to datacentre - et i Holstebro i det vestjyske og et i Skejby i det østjyske - ikke kører synkront.

Det betyder, at de to databaser aldrig er identiske, selv om den ene altid vil køre Midt-EPJ, mens den anden vil køre Opslags-EPJ, der skal tage over i nødstilfælde.

Det betød, at it-folkene frygtede at tabe vigtig data, hvis de skulle tvinge Midt-EPJ over på backup-serverne i Skejby.

"Da vi stod i situationen, var det første prioritet at få Opslags-EPJ op hurtigt. Og da det viste sig umuligt, fik det prioritet at overføre Midt-EPJ til Skejby. Men det er en kompliceret proces," siger Peter Bruun Nielsen.

Det tager desuden omkring et kvarter at opstarte Opslags-EPJ.

I weekenden gik også systemets netværks-udstyr ned på grund af manglende strøm.

Og det skulle først i gang, inden serverne igen kunne genstartes.

Det er ifølge Peter Bruun Nielsen en tidskrævende proces, da mange servere skal startes - og det skal ske i en bestemt rækkefølge.

Har I ikke en beredskabsplan, som man kan følge i den her slags situationer?

"Vi har et fast vagt-setup med en 24-7 overvågningsdesk, der med det samme begynder at tage fat i vagterne, når vi får meldingen. Men med så massivt et nedbrud som dette er der brug for specialist-kompetencer, og det var en udfordring at få tilkaldt de nødvendige folk på dette tidspunkt. Det lykkedes da, men det tog tid," siger Peter Bruun Nielsen.

Midt-EPJ blev også ramt af et stort nedbrud i februar. Det kan du læse mere om her: Ramt igen og igen: Så slemt var det store EPJ-nedbrud

Læs også:

Stort dansk EPJ-system ramt af totalt nedbrud

Ramt igen og igen: Så slemt var det store EPJ-nedbrud

Annonceindlæg fra Systematic

Systematic og Helsing vil gøre droner til en integreret del af fremtidens beredskab

Samarbejdet mellem Systematic og Helsing skal styrke Europas kontrol over egne forsvarsdata – og bringe militær og civil sikkerhed tættere sammen.

Navnenyt fra it-Danmark

EG Danmark A/S har pr. 1. december 2025 ansat Søren Jermiin Olesen som Senior Product Manager. Han skal især beskæftige sig med finans- og debitorstyring i det offentlige med ansvar for økonomistyringssystemet EG ØS Indsigt. Han kommer fra en stilling som Product Manager hos KMD A/S. Han er uddannet Cand. oecon. Han har tidligere beskæftiget sig med økonomi bl.a. i Aarhus Kommune og været med til at udvikle NemØkonom før og efter salget til KMD. Nyt job

Søren Jermiin Olesen

EG Danmark A/S

Norriq Danmark A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Huy Duc Nguyen som Developer ERP. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til at udvikle, bygge og skræddersy IT-løsninger, der skaber vækst og succes i vores kunders forretninger. Han kommer fra en stilling som Software Developer hos Navtilus. Han er uddannet i bioteknologi på Aalborg University. Nyt job

Huy Duc Nguyen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Industriens Pension har pr. 3. november 2025 ansat Morten Plannthin Lund, 55 år,  som it-driftschef. Han skal især beskæftige sig med it-drift, it-support og samarbejde med outsourcingleverandører. Han kommer fra en stilling som Head of Nordic Operations Center hos Nexi Group. Han er uddannet HD, Business Management på Copenhagen Business School. Han har tidligere beskæftiget sig med kritisk it-infrastruktur og strategiske it-projekter. Nyt job

Morten Plannthin Lund

Industriens Pension