Artikel top billede

(Foto: Steve Woods)

Vil ikke til tops: Derfor gider it-folk ikke være CIO

Mange dygtige it-folk dropper planerne om at stige i graderne og blive CIO en dag. Se hvorfor de ikke gider være CIO her.

For lidt i løn. For lidt it. For lidt anerkendelse. For meget politik.

Sådan lyder nogle af grundene til, at relativt få it-folk har ambitioner om at blive CIO i en rundspørge til 489 it-professionelle, som amerikanske Computerworld har udarbejdet.

I undersøgelsen svarer hele 55 procent af de it-professionelle, at de ingen planer har om at gå efter en stilling som it-chef.

Det har blot 32 procent af de adspurgte, mens resten er ligeglade.

"Som CIO har man ikke mulighed for at arbejde med alt det fede, som it-folk så godt kan lide. Det handler mere om møder og budgetter og politik," lyder det fra en af de adspurgte it-folk.

Denne forklaring går igen i rundspørgen: It-folkene er som udgangspunkt begejstrede for teknologi, men ikke for budgetter, strategi-arbejde og lignende.

Og netop den slags bliver der mere og mere af i CIO-rollen, der er i fuld gang med at udvikle sig fra at være fokuseret på drift til at handle om arkitektur, forretnings-udvikling og den mest optimale sammensætning af mange forskellige former for it-systemer og platforme for netop dén pågældende virksomhed.

Spredes ud

Ifølge undersøgelsen skyldes den manglende lyst til at blive CIO også en mere praktisk grund: Mange af it-folkene arbejder nemlig slet ikke i en samlet it-afdeling, hvor det for nogle ville være naturligt at søge chef-stillingen.

I takt med at it flyder ud i organisationernes enkelte afdelinger, bliver flere og flere it-folk nemlig ansat i eksempelvis marketing- og logistik-funktioner.

Det betyder, at de it-professionelles karrierestige bliver mere 'vandret' med mange forskellige muligheder - og ikke lodret som tidligere, hvor den eneste vej var op med CIO-jobbet i toppen.

Hertil kommer, at mange it-professionelle kan se, at CIO-rollen ofte er den topstilling på C-niveau, der har mindst at skulle have sagt og slet ikke har den indflydelse, som de egentlig forventer af et job på C-niveau.

Til gengæld er arbejdstiden på niveau med andre topstillinger - det vil sige lang. Og det gider især mange unge it-professionelle ikke.

Dette kræver CIO-jobbet, som it-folkene (ofte) ikke kan

En anden ting er, at it-professionelle ofte er praktiske og løsnings-orienterede folk, der arbejder efter et fast defineret mål.

Det kan være svært at forene med de politiske aspekter i en CIO-stilling, hvor det kræver forhandlingsevner, bredt fokus og politisk fingerspitzgefuhl, hvis man vil fungere og have succes.

Mange veje ind og ud

Der findes ikke mange it-organisationer i dag, der ikke har kig på muligheden for at outsource it-services til eksterne leverandører.

Det betyder, at mange af de mere teknisk orienterede kedelpasser it-job forsvinder fra organisationerne, mens der bliver lagt mere vægt på forretnings-forståelsen og forståelsen for, hvordan it kan fremme forretningen og øge indtjeningen.

Alt i alt betyder denne udvikling, at der bliver sluset flere forskellige typer ind i it-afdelingerne, der ikke længere nødvendigvis alene er bemandet af hard core-it-folk.

Omvendt betyder det også, at der er flere aftagere af folk fra it-afdelingen, som nu i stigende omfang kan finde nye job i områder uden for hard core-it.

Har du ambitioner om at blive en CIO en dag? Giv dit besyv med i debatten herunder.

Læs også:

CIO'ens vigtigste opgave: Evnen til at sige nej, nixen og aldrig i livet

Fra dyr og tung til trimmet og slank: Her er erfaringerne fra de allerbedste it-afdelinger

Den sikre vej mod outsourcing-fiasko: Undgå disse udbredte brølere




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere