Artikel top billede

(Foto: FOTOJOURNALIST UFFE WENGPhotojournalist Uffe Weng / Uffe Weng)

Her er den helt store udfordring for KMD's nye topchef

Særligt én udfordring vil den nye KMD-topchef, Eva Berneke, skulle forholde sig til, når hun tiltræder. Men der er også et helt uopdyrket marked indenfor rækkevidde.

Interview: Det går godt med økonomien i KMD, men den realitet kan blive en af Lars Monrad-Gylling-afløseren Eva Bernekes store udfordringer.

"KMD står overfor en stor udfordring i forhold til virksomhedens kunder," siger Niels Bjørn-Andersen, professor på CBS, Department of it management.

"Kommunerne føler, at de betaler for mange penge til KMD. Der er lommesmerter, som betyder, at kommunerne hele tiden vil vurdere, om de har behov for KMD's services eller vil betale så meget, som de bliver bedt om af KMD. Her vil hun blive presset hårdt."

Han peger også på, at kunderne i større og større omfang vil afsøge mulighederne hos andre leverandører

Så hendes store udfordring bliver at beherske konkurrencen og få en bedre balance i prisfastsættelsen?

"Ja, kommunerne vil presse priser samt stille krav om bedre service eller nye ydelser. Det kan eksempelvis være i forbindelse med at gøre grunddata tilgængelige for mange forskellige spillere. Her er det vigtigt, at KMD positionerer sig," lyder hans analyse.

Et kig i Computerworlds brancheguide viser, at KMD sidste år tjente 429,7 millioner kroner efter skat - 37,7 procent mere end året før. Året før steg KMD's indtjening efter skat med 30,5 procent. Året før igen med 119 procent.

Indtjeningen er fra 2009 til 2012 således steget med gigantiske 294 procent fra 108,9 millioner kroner i 2009 til 429,7 millioner kroner i 2012.

Samme billede gør sig i øvrigt gældende med de øvrige nøgletal. Og når man er ejet af en kapitalfond, skal forretningen endda helst blive lidt bedre hele tiden, og indtjeningen skal vokse.

Det betyder ofte reduceringer i personalestaben.

Ikke de store fyringsrunder

Niels Bjørn-Andersen ser dog ikke de store ændringer i selve organisationen.

"KMD er en organisation, som har foretaget mange ændringer i de sidste år. Kapitalfondenes ejerskab har betydet meget i forhold til at trimme organisationen."

Det ejerskab har således betydet, at der er skåret til på personalesiden.

"Der er sket en markant effektivisering af KMD, og det er derfor ikke her, hendes primære udfordring ligger."

"Det virker utroligt, at man ikke er i stand til at sælge produkter eller ydelse til eksempelvis de nyere demokratier i Østeuropa"

Helt uopdyrket marked
KMD har alene valgt at satse på det danske marked, men markedet og potentialet for produkterne er langt større, vurderer CBS-professoren.

"Det undrer mig meget, at man ikke ser KMD prioritere eksport af deres produkter til andre lande. I Danmark er vi meget langt fremme, når det handler om offentlig digitalisering, og det kan man efter min overbevisning udnytte i forhold til eksport."

"Det virker utroligt, at man ikke er i stand til at sælge produkter eller ydelse til eksempelvis de nyere demokratier i Østeuropa."

Lovgivning og traditioner er selvfølgelig forskellig fra den danske, men Niels Bjørn-Andersen ser et stort udviklingspotentiale for Eva Bernekes virksomhed på denne front.

"En løsning kan være at gå i samarbejde med lokale partnere, og jeg synes, det er ærgerligt, at KMD i så høj grad, som det er tilfældet, alene satser på at konkurrere på det danske marked," siger han til Computerworld.

Læs også:

Her er KMD's nye topchef

Lars Monrad-Gylling: Derfor stopper jeg i KMD nu




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere