Lars Monrad-Gylling: Derfor stopper jeg i KMD nu

Interview: KMD's administrerende direktør stopper efter 15 år på posten. Her fortæller han hvorfor.

Artikel top billede

Lars Monrad-Gyllings beslutning om at stoppe som administrerende direktør i KMD er ikke truffet hen over natten, selv om den nok kommer som en overraskelse for mange.

"Det har jeg vidst i et antal måneder," fortæller han til Computerworld.

"Erkendelsen er vokset frem over et halvt års tid. Den bunder lidt i, at med et kapitalfondsejerskab, hvor man lever lidt i sådan nogle fem-års-cyklusser, kom jeg hen over en vigtig milepæl med EQT-ejerskabet for et års tid siden - og havde selvfølgelig også ambitioner om at komme godt i gang med dem."

"Jeg har bare også erkendt, at jeg ikke var parat til en ny fem-års tur. Derfor sender jeg det signal til mine ejere, og så finder vi stille og roligt en løsning på det."

Lars Monrad Gylling har været administrerende direktør i KMD siden 1998. 

Hvordan vil du beskrive tilstanden i den virksomhed, du forlader?

"KMD er i flot form - det er der slet ikke nogen tvivl om."

"Der har også været landet et antal fornuftige aftaler her ved årsskiftet, der gør, at det sådan set er et meget godt tidspunkt, at vi går offentligt med det. Så det her er en god timing," siger Lars Monrad-Gylling.

Privatiseringen af KMD afgørende
Hvad anser du selv som den største succes, du har haft som direktør?

"Det har været en lang rejse fra en oprindeligt offentlig virksomhed til en moderne, privat virksomhed."

"Den lange rejse er succesen - og det at have et godt hold, man tager den rejse med, er succesen."

Hvad bliver den største udfordring for din efterfølger?

"Enhver virksomhed har jo sine planer og sine udfordringer, og jeg tror ikke, at jeg skal foruddefinere, hvad de vanskeligste udfordringer bliver for den nye direktør."

"Der ligger ganske klare strategier, som både bestyrelse og direktion er enige om, så der er et godt grundlag at tage hul på. Det synes jeg tegner fornuftigt, så jeg vil ikke pege på særlige udfordringer."

KMD's bestyrelse er nu i gang med at finde afløseren til jobbet som administrerende direktør, og Lars Monrad-Gylling fortsætter som øverste leder i KMD i samarbejde med COO Carsten Fensholt, indtil afløseren er fundet.

KMD oplyser til Computerworld, at man er langt i processen, men at afløseren endnu ikke er faldet endeligt på plads. 

Spørgsmålet er, hvad Lars Monrad-Gylling vil lave, når han forlader direktørstolen i KMD?

Her er fremtidsplanerne

Hvad skal du så lave, når det er faldet på plads?

"Nu ved jeg jo ikke, om jeg er her i yderligere seks uger eller seks måneder, og jeg har efter god rådgivning fra gode venner, der også har været i situationen, besluttet mig for, at jeg nu lige tager og suger luft ind og så lader de her måneder gå, mens jeg stadig er her."

"Så vil jeg stille og roligt mærke efter, hvad jeg især har af interesser. Jeg vil lade alle muligheder stå åbne og så føle efter, når vi kommer hen over sommeren."

Men du er årgang 1960, så det er vel trods alt for tidligt at tænke på pensionisttilværelsen?

"Det har du ret i, og det er heller ikke min ambition. Men KMD har fyldt rigtig meget i mit liv. Det kommer det til at gøre yderligere nogle måneder, og når jeg så er ude af KMD for alvor, vil jeg begynde at tænke på næste skridt."

Har trimmet selskabet

I efteråret måtte Lars Monrad-Gylling annoncere, at 275 ansatte - omkring otte procent af medarbejderne - skulle opsiges.

Lars Monrad-Gylling begrundede beslutningen med, at KMD bevæger sig i et meget konkurrence-præget marked, hvor priserne er under pres.

I selskabets 2012-regnskab var omsætningen dog steget med 10,1 procent fra 4,3 milliarder kroner til 4,7 milliarder kroner.

KMD's resultat i 2012 landede på på 448,3 millioner kroner mod 322,6 millioner kroner i 2011.

Lars Monrad-Gylling kom til KMD fra IBM, hvor han var i 12 år, senest som salgsdirektør for det daværende datterselskab Responsor.

Han er cand.merc. fra 1985 med speciale i afsætningsøkonomi og strategisk planlægning fra Handelshøjskolen i København og har tidligere været formand for IT-Branchen, hvor han stadig er bestyrelsesmedlem.

Læs også:

BREAKING: KMD-direktør stopper

KMD-direktør: Sådan vil fyringerne ramme

Skovler penge ind: Så guldrandet en forretning er KMD

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra Computerworld it-jobbank

    Mød 3.500+ it-talenter på IT-DAY 2026

    Hos Computerworld it-jobbank er vi stolte af at fortsætte det gode partnerskab med folkene bag IT-DAY – efter vores mening Danmarks bedste karrieremesse for unge og erfarne it-kandidater.

    Metroselskabet og Hovedstadens Letbane

    Data Engineer at Metroselskabet

    Københavnsområdet

    Jyske Bank

    Senior Informationsarkitekt

    Midtjylland

    IT-Forsyningen I/S

    It-arkitekt

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Sebastian Rübner-Petersen, 32 år, Juniorkonsulent hos Gammelbys, er pr. 1. september 2025 forfremmet til Kommunikationskonsulent. Han skal fremover især beskæftige sig med Projektledelse, kommunikationsstrategier og implementering af AI. Forfremmelse
    Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

    Christian Kamper Garst

    Enterprise Rent-A-Car

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Søren Vindfelt Røn som Data & AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at effektivisere, planlægge og implementere innovative, digitale løsninger for Norriqs kunder. Han kommer fra en stilling som Co-founder & CMO hos DrinkSaver. Han er uddannet Masters of science på Københavns IT-Universitet. Nyt job

    Søren Vindfelt Røn

    Norriq Danmark A/S

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S