Derfor taber Firefox terræn i global browser-krig

Firefox har mistet terræn blandt de fem store på browser-fronten, og det kommer til at fortsætte, hvis der ikke bliver strammet op på den mobile strategi.

Artikel top billede

I løbet af det seneste år er antallet af mobile brugere af internettet steget med 48 procent.

Alene i april 2014 surfede én ud af seks personer på nettet med den mobile enhed. Det viser tal fra statistik-butikken Net Applications.

Den kraftige vækst på denne front kan imidlertid ramme Mozilla-folket og deres Firefox-browser hårdt.

Det skriver Computerworlds internationale nyhedstjeneste.

Firefox totale markedsandel i april var på 14,1 procent på samtlige platforme, det laveste tal i mange år.

I april-tallene er Firefox kun en lille bitte smule større end Apples Safari-udgave og efterhånden en del efter Googles populære browser, Chrome.

Ser man alene på, hvordan det går for Firefox på computerens skrivebord, er det også i nedadgående retning. I april var det 17 procent, af alle skrivebordsmaskiner, der kunne fremvise et ikon med Firefox.

Året før var tallet 20 procent.

Læs også: Ny Mozilla-direktør færdig efter få dage: Her er forklaringen

Mangler mobilstrategi

Problemet for Firefox er, at der mangler en skarp mobilstrategi.

I den nuværende situation er der en Firefox-udgave til Android, men udbredelsen er så lille, at Net Applications knap kan måle den.

Mozilla har også opgivet sin tidligere satsning på Firefox til IOS, og det ser ikke ud til, at de planer bliver genoptaget.

Og med Apples netglade-kunder er der en risiko for, at Firefox snart dumper ned på fjerdepladsen blandt de fem store browser-konkurrenter bestående af IE, Chrome, Safari og Opera.

Computerworld i USA vurderer, at det allerede kan ske indenfor de næste fire måneder, hvis tendensen fortsætter.

Der er dog et godt stykke ud af top fem. Opera på femtepladsen har nemlig en andel på under to procent.

Ifølge Net Applications ser browser-tallene for april (pc og mobil) ud på denne måde for de fem største browsere på verdensplan:

Microsoft Internet Explorer: 48 procent
Google Chrome: 20,9 procent
Mozilla Firefox: 14,1 procent
Apple Safari: 13,1 procent
Opera: 1,8 procent

Læs også:

Advarsel: Populær browser smaskfyldt med huller

Hackerne vælter ind over særlig applikation - findes på din computer

Alle dine browsere er blevet hacket sønder og sammen

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly

Netip A/S har pr. 19. august 2025 ansat Jacob Vildbæk Jensen som Datateknikerelev ved afd. Herning og afd. Rødekro. Han har tidligere beskæftiget sig med tjenerfaget,. Nyt job
Enterprise Rent-A-Car har pr. 1. september 2025 ansat Christian Kamper Garst som Senior Key Account Manager. Han skal især beskæftige sig med at vinde markedsandele i hele Norden som led i en storstilet turnaround-strategi. Han kommer fra en stilling som Salgsdirektør hos Brøchner Hotels. Nyt job

Christian Kamper Garst

Enterprise Rent-A-Car