El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald

Syv opkald er blevet en dyr fornøjelse for et energiselskab, der sidste år ringede til sine kunder for at oplyse om nye markedsvilkår og give kunderne et produkttilbud.

Energiselskabet Sinus Energi blev i november 2013 politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, efter selskabet uanmodet havde ringet eksisterende kunder op med tilbud på en produktpakke.

Denne form for markedsføring uden forbrugernes samtykke er ulovlig ifølge forbrugeraftaleloven, og det har kostet Sinus Energi en bøde på 70.000 kroner, efter energiselskabet har erkendt syv tilfælde af ulovligt telefonsalg.

Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

"Jeg ser med alvor på sager, hvor sælgere uanmodet ringer forbrugere op med tilbud. Det er ulovligt og lægger et urimeligt pres på forbrugerne. Det er derfor et problem, jeg har fokus på," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe på hjemmesiden.

Sådan rullede sagen
Tidligere har Forbrugerombudsmanden erklæret krig mod uanmodede henvendelser som eksempelvis spam og telefonsalg og udpeget disse områder som nogle af sine mærkesager i 2014.

Sagen begyndte at rulle, da der i januar 2013 trådte nye regler i kraft på det danske el-marked.

I den forbindelse modtog omkring 1,7 millioner el-kunder brev fra deres el-selskab vedrørende, hvilket el-selskab som havde retten til at levere forsyningspligtig elektricitet i deres område frem til oktober 2014.

Også Struer Forsyning Elnet, som er en del af ejerkredsen bag Sinus Energi, sendte breve ud til sine kunder, hvor det blev oplyst, at kunderne inden den 30. april 2013 skulle vælge deres el-leverandør.

Samtidig blev det oplyst, at Struer Forsyning Elnet var i gang med en annoncekampagne for Sinus Energi, og at kunderne derfor frem mod den 30. april sidste år kunne blive ringet op af en Sinus Energi-medarbejder.

Ikke alt er tilladt over telefonen
Men det går altså ikke at sælge strøm over telefonen, hvis kunden ikke har givet sin tilladelse til opkaldet.

"Som forbruger er du som udgangspunkt beskyttet mod at blive ringet op af sælgere, for eksempel når du sidder midt i aftensmaden. Sælgeren må kun ringe dig op, hvis du selv har bedt om det, og virksomhederne skal respektere det forbud," sagde forbrugerombudsmand Henrik Øe i forbindelse med politianmeldelsen af Sinus Energi.

Kun ganske får brancher er undtaget forbuddet mod uanmodet telefonsalg.

Det drejer sig om salg af abonnementer på aviser, ugeblade og tidsskrifter samt bøger, forsikringer og abonnementer på redningstjenester og sygetransport.

Hvis du ønsker helt at blive fri for telefonsælgere, kan du kontakte CPR-registret i din kommune og komme på den såkaldte Robinson-liste, der er et forbrugerregister over danskere, der helt og aldeles siger nej tak til uanmodede reklamer.

Læs også:
Mere magt: Dansk myndighed får lov til at skrue bissen på i it-sager


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
AlfaPeople A/S
Salg, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger inden for CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Test af Jabra Elite Sport: Det er fedt - men kan du leve med kompromisserne?
Ægte trådløse headsets uden nogen former for kabler er så småt begyndt at dukke op. Vi tester Elite Sport med indbygget pulsmåler fra danske Jabra.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.