El-selskab får bøde på 70.000 kroner for syv ulovlige opkald

Syv opkald er blevet en dyr fornøjelse for et energiselskab, der sidste år ringede til sine kunder for at oplyse om nye markedsvilkår og give kunderne et produkttilbud.

Annonce:
Annonce:
Energiselskabet Sinus Energi blev i november 2013 politianmeldt af Forbrugerombudsmanden, efter selskabet uanmodet havde ringet eksisterende kunder op med tilbud på en produktpakke.

Denne form for markedsføring uden forbrugernes samtykke er ulovlig ifølge forbrugeraftaleloven, og det har kostet Sinus Energi en bøde på 70.000 kroner, efter energiselskabet har erkendt syv tilfælde af ulovligt telefonsalg.

Det skriver Forbrugerombudsmanden på sin hjemmeside.

"Jeg ser med alvor på sager, hvor sælgere uanmodet ringer forbrugere op med tilbud. Det er ulovligt og lægger et urimeligt pres på forbrugerne. Det er derfor et problem, jeg har fokus på," udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe på hjemmesiden.

Sådan rullede sagen
Tidligere har Forbrugerombudsmanden erklæret krig mod uanmodede henvendelser som eksempelvis spam og telefonsalg og udpeget disse områder som nogle af sine mærkesager i 2014.

Sagen begyndte at rulle, da der i januar 2013 trådte nye regler i kraft på det danske el-marked.

I den forbindelse modtog omkring 1,7 millioner el-kunder brev fra deres el-selskab vedrørende, hvilket el-selskab som havde retten til at levere forsyningspligtig elektricitet i deres område frem til oktober 2014.

Også Struer Forsyning Elnet, som er en del af ejerkredsen bag Sinus Energi, sendte breve ud til sine kunder, hvor det blev oplyst, at kunderne inden den 30. april 2013 skulle vælge deres el-leverandør.

Samtidig blev det oplyst, at Struer Forsyning Elnet var i gang med en annoncekampagne for Sinus Energi, og at kunderne derfor frem mod den 30. april sidste år kunne blive ringet op af en Sinus Energi-medarbejder.

Ikke alt er tilladt over telefonen
Men det går altså ikke at sælge strøm over telefonen, hvis kunden ikke har givet sin tilladelse til opkaldet.

"Som forbruger er du som udgangspunkt beskyttet mod at blive ringet op af sælgere, for eksempel når du sidder midt i aftensmaden. Sælgeren må kun ringe dig op, hvis du selv har bedt om det, og virksomhederne skal respektere det forbud," sagde forbrugerombudsmand Henrik Øe i forbindelse med politianmeldelsen af Sinus Energi.

Kun ganske får brancher er undtaget forbuddet mod uanmodet telefonsalg.

Det drejer sig om salg af abonnementer på aviser, ugeblade og tidsskrifter samt bøger, forsikringer og abonnementer på redningstjenester og sygetransport.

Hvis du ønsker helt at blive fri for telefonsælgere, kan du kontakte CPR-registret i din kommune og komme på den såkaldte Robinson-liste, der er et forbrugerregister over danskere, der helt og aldeles siger nej tak til uanmodede reklamer.

Læs også:
Mere magt: Dansk myndighed får lov til at skrue bissen på i it-sager


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


IT-JOB

Se flere it-job hos

 
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Computerworld A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få succes med sourcing

Sourcing er en af de vigtigste strategiske discipliner i moderne it-drift. Uanset om du overvejer at in- eller outsource og hvad enten det er globalt eller lokalt, så kræver det viden og styr på aftaler og kontrakter. Læs mere

Whilborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup



Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere

Comwell Hotel Aarhus - 8000 Aarhus



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere

Wihlborgs Konferencecenter - 2750 Ballerup







Computerworld
For få år siden var IP-telefoni det mest hotte: Nu smutter kunderne igen
Leverandørerne af IP-telefoni oplevede først et sandt boom af kunder, mens tele-teknologien var på alles læber. Nu forsvinder kunderne igen.
CIO
Ny CIO til Pandora - henter top-CIO fra GN Store Nord
Smykkegiganten Pandora henter ny CIO fra GN Store Nord. Han skal stå i spidsen for at opbygge en global it-organisation.
Channelworld
Ny storfusion i hosting-branchen skal løfte kvaliteten for små og mellemstore it-kunder
Den nordiske kapitalfond Adelis sætter sig for bordenden i ny it-koncern, som samler tre af de stærkeste outsourcing-firmaer på markedet.
White paper
multikanals kundeservice - Sådan !
Sådan kan der udvikles en effektiv, multikanals kundeservice - Læs i dette white paper hvordan.