Hård kamp for vækst: Her er virkeligheden for danske it- og televirksomheder

ComputerViews: Den danske it-branche kæmper for at få nøgletallene til at bevæge sig i den rigtige retning. Hver en sten - og medarbejder - skal vendes og vejes for at minimere omkostningerne og øge effektiviteten.

ComputerViews: Mindre omsætning, ringere resultater og færre ansatte.

Det er de overordnede tendenser, når man nærstuderer tallene i dette års Computerworld Top 100.

181 danske it- og televirksomheder indgår i undersøgelsen, hvor de centrale nøgletal fra årsregnskaberne holdes op imod hinanden.

Sammenholder man regnskaberne fra 2012 med 2013-regnskaberne, er der en række indikationer på, at selskaberne som helhed har et alvorligt problem.

Den samlede omsætning for de 181 selskaber er faldet med mere end en milliard kroner til 113 milliarder i 2013-regnskaberne.

De samlede resultater før skat faldt fra 8,1 milliarder kroner i 2012-regnskaberne til 7,4 milliarder kroner i 2013. Selv antallet af ansatte i de 181 selskaber faldt med mere end 800 til i alt 44.266 personer i de seneste årsregnskaber.

Derfor er det bekymrende
Tager man en meget positiv hat på, kan man hævde, at udviklingen bare står lidt i stampe, og at vi trods alt stadig mærker efterdønningerne af krisen.

Tager man den pessimistiske hat på, må man sige, at det går i den helt forkerte retning, når man tager pulsen på de 181 selskaber i Top 100 samlet set.

Med inflationen in mente og det udgangspunkt, at der alt andet lige burde have været mindre krise at spore i 2013-regnskaberne end i 2012, så er udviklingen ikke noget, der bør få virksomhederne til at lægge champagnen på køl.

Faktisk kan man mene, at tallene bør give anledning til nervøse trækninger i en lang række bestyrelseslokaler rundt omkring i landet.

Vækst handler som bekendt om at vokse, og kan man ikke vokse, så må man som minimum blive mere effektiv og mindre omkostningstung. Heller ikke her går det dog i den rigtige retning, når man lægger regnskaberne fra de 181 selskaber i Top 100 sammen.

I 2012 kunne de 44.962 ansatte skabe et resultat før skat på 8,1 milliard kroner, hvilket svarer til omkring 180.000 kroner pr. person. I 2013 kunne hver af de 44.266 ansatte kun klare et resultat før skat på omkring 160.000 kroner pr. person.

Vækst er ikke bare vækst
Som det altid er med denne slags undersøgelser og beregninger, så gemmer der sig en masse undtagelser bag de overordnede tendenser. Det gælder også i dette års Top 100, hvor der bestemt er selskaber, der har masser at glæde sig over.

Sitecore, der vinder dette års Top 100, er således det eksempel, som andre virksomheder kan stræbe efter at efterligne. For hvem vil ikke gerne have en vækst i omsætningen på 52,8 procent på bare et enkelt år?

Selvom man formår at nå op i det niveau, er det dog ingen garanti for at lande et godt overskud.

Et eksempel på det er Economic International, der har den største omsætningsvækst blandt de 181 selskaber. Selvom væksten er på hele 172 procent, kommer selskabet samtidig ud med et underskud på 7,2 millioner.

Omvendt kan en af de virksomheder, der har det største fald i omsætningen, Soft Design, trods et fald på 37 procent faktisk levere et overskud på næsten fem millioner - hvilket er bedre end året før.

Skulle man som administrerende direktør en dag rende ind i en lampeånd og få mulighed for at ønske sig tre ting, er der dog næppe tvivl om, at de ville komme til at gå på vækst, vækst og atter vækst.

Teleselskabet 3 er en af de virksomheder, der i de senere år er vokset på stort set alle nøgletal. Både omsætningen og resultaterne bevæger sig i den helt rigtige retning - samtidig med, at selskabet vel at mærke har mindsket antallet af ansatte en smule over de seneste år.

Det betyder, at de 621 ansatte i 2013-regnskabet formåede at generere en omsætning på 2,7 milliarder kroner og et resultat før skat på 337 millioner. Det svarer til et resultat på mere end 542.000 kroner per ansat.

Hold omkostningerne nede
"Vi har altid vidst, at det var et tætpakket marked med hensyn til udbydere, så vi har stort set ikke øget vores variable omkostninger siden 2008. Vi har brugt utrolig meget tid på at opbygge en meget effektiv organisation. Vi kæmper hele tiden med, hvordan vi kan gøre det smartere og enklere," siger Morten Christiansen, der er direktør i 3.

3 havde for år tilbage en stribe blodrøde regnskaber, mens selskabet var ved at etablere sig på det danske marked, bygge et netværk og skaffe kunderne. Siden 2009 har selskabet dog kun leveret positive resultater. Og opskriften er i virkeligheden ikke så kompliceret:

"Hvis du skal ansætte 10 medarbejdere, hver gang du får 10.000 nye kunder, bliver du aldrig profitabel," forklarer tele-direktøren, der selv har været i spidsen for 3 i ni år på nuværende tidspunkt.

"Vi vokser jo hele tiden, og sidste efterår passerede vi en million kunder. Men hvis du skal fortsætte, bliver du nødt til at have endnu mere fokus på dine omkostninger, for du kan se på markedet, at priserne bliver ved med at falde," siger Morten Christiansen.

Samtidig afslører direktøren, at også det næste årsregnskab, 3 kommer med, vil byde på et fornuftigt overskud.

"Der er vækst i alle nøgletal," siger Morten Christiansen og tilføjer, at fokus i de kommende år er på at få endnu flere kunder ind i 3-butikken.

Artiklen fortsætter på næste side...


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett Packard Enterprise ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

13. december 2016 | Læs mere


Kom godt i gang med EU-persondataforordningen

EU's persondataforordning træder i kraft 14. april 2018. Med trusler om høje bøder vil EU tvinge langt de fleste virksomheder til at få styr på deres håndtering og sikring af persondata. Så det er på høje tid at komme i gang ? kom og hør om kravene og se løsninger, der letter arbejdet frem mod at blive compliant.

15. december 2016 | Læs mere


Datacenter og hosting: Sådan får du mere ud af dine data

Bliv opdateret på alle de nye teknologier og tendenser inden for datacenter-løsninger og hosting af markedets stærkeste leverandører. Du får også gode råd om, hvordan du kan sikre en fleksibel skalering i datacentret og potentielt opnå effektiviseringer og besparelser.

19. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Lille it-virksomhed med 18 ansatte: "Sådan vinder vi de offentlige udbudsopgaver"
Hvis man er lille og vågen, kan man sagtens hugge de udbudsopgaver, der tidligere gik til de store firmaer. På et enkelt år er der næsten sket en fordobling i antallet af virksomheder under 20 personer, som vinder udbudsopgaver. Her kan du møde en af dem.
Comon
Så nemt installerer du en "ren" Windows 10 uden crapware
De fleste nye computere kommer med præ-installerede programmer, der kan gøre din computer langsom. Læs her, hvordan du let installerer Windows 10 uden crapware.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Case: Uafhængig rådgivning bragte uventet navn på banen for Icopal
Icopal lyttede til uafhængig rådgivning fra Kompetera, og det bragte et uventet navn inden for storage på banen, da man skulle udskifte det gamle storagesystem.