Vi pumper penge i CRM: Her er de vigtigste CRM-trends i 2015

Danske virksomheder storinvesterer i CRM. Her kan du se, hvilke teknologiske trends, der vil præge markedet i 2015.

CRM har flere år i træk været et af de absolutte favorit-områder, når danske virksomheder skal prioritere deres it-investeringer.

CRM-projekter er oplagte investeringer af flere grunde:

Naturligvis fordi kunderne logisk set altid er (eller bør være) et fokusområde i enhver virksomhed, der tjener penge, og fordi salget altid kan optimeres lige en tand mere.

Men CRM hitter også, fordi alle de vigtige it-megatrends - mobile, social, analytics/data og cloud - er med til at retfærdiggøre nye investeringer i CRM-software.

Det er også forklaringen på, at blandt andre Gartner har udtalt, at CRM som investeringsområde vil hitte i mange år fremover:

"CRM vil være hjertet i de digitale initiativer i de kommende år. Det her er et teknologi-område, der helt sikkert vil få midlerne, da den digitale forretning er afgørende for, at man kan forblive konkurrrencedygtig," har Gartner forklaret.

Derfor investeres der stadig så meget i CRM
Selvom det langt hen ad vejen er de samme tendenser som de foregående år, vi vil se på CRM-markedet i år, er der også nye bevægelser at spore i markedet.

Det skriver CRM-rådgiver hos Forrester, Kate Leggett, i et blogindlæg, hvor hun forklarer, at de nye CRM-investeringerne tager udgangspunkt i nye behov.

"Historisk set har CRM-strategier fokuseret på operationelle effektiviseringer som at reducere omkostninger til marketing, øge sælgernes omsætning, forkorte salgscyklusser eller opnå en mere produktiv kundeservice. Det er ikke så underligt, at CRM er udrullet i alle virksomheder - både store og små."

"I dag udvikler CRM sig, og virksomheder bruger det til at hjælpe deres kunder i deres end-to-end oplevelser. Denne tilgang til kunder skaber forretningsresultater, der langt overgår produktivitets- og effektivitetsmål."

Her er de nye CRM-trends
Forrester leverer også nogle bud på, hvilke CRM-tendenser, vi vil se i år.

Blandt andet er det interessant, at analysefirmaet vurderer, at vi kommer til at se et langt mere opdelt CRM-marked.

Det skyldes, at alt for mange CRM-løsninger i dag har alt for mange funktioner, som kun sjældent bruges.

Forrester forudser, at den type løsninger vil forsvinde, og at vi i stedet kommer til at se langt mere målrettede løsninger.

"CRM vil blive fragmenteret for bedre at kunne understøtte end-to-end forretningsprocesser. Der vil være en langt mere dyb sammenhæng mellem salgs- og marketings-CRM for at understøtte processer, der har fokus på omsætningen."

"CRM til kundeservice vil smelte sammen med arbejdsstyrke-optimering og routing-teknologier for bedre at kunne hjælpe slutkunden og for at styre agenters arbejdsopgaver mere effektivt," skriver Forrester blandt andet.

En anden trend, som analysefirmaet forventer i 2015, er en øget brug af data fra alle de enheder, der er sluttet til internettet i dag.

Det vil blandt andet kunne give en mere personaliseret kundeservice, der også kan være mere proaktiv, end det er tilfældet i dag. Det gælder også brugen af lokationsdata fra mobile enheder, der vil skabe mere kontekst-baserede løsninger.

Cloud er fremtiden i CRM-land
Samtidig kommer vi heller ikke uden om, at også 2015 vil byde på en masse investeringer i SaaS CRM, hvor løsningerne leveres som cloud-services.

SaaS har været en af de primære tendenser i en del år efterhånden, og Gartner har udtalt, at over 50 procent af de globale CRM-investeringer i 2015 vil gå til cloud-løsninger.

Samtidig er mobile CRM-apps naturligvis også fortsat en vigtig prioritering i mange virksomheder, hvor medarbejderne tilbringer mere og mere tid på farten og gerne skal have adgang til alle nødvendige data fra tablets og smartphones, når de er på kundebesøg.

Enterpriseappstoday.com har også en interessant artikel om CRM-tendenserne.

Her peger skribenten blandt andet på, at vi kommer til at se langt hurtigere udrulninger af CRM-løsninger, at der vil være fokus på brugervenligheden, at vi vil se mere integrerede løsninger, og at internet of things og kontekst er to nye nøgleord i CRM-verdenen.

Læs også:

Hvilket er det bedste CRM-system - Salesforce.com eller Microsoft?

Masser af salg i CRM-software - køberne får bare ikke noget ud af det. Hvornår brister boblen?

Undgå fiasko: Her er guiden til succes med dit CRM



Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere



Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere







CIO
CIO i Energinet.dk: Sådan får vi bedre it-sikkerhed hos danske energiselskaber
Interview: Morten Gade Christensen, CIO i Energinet.dk og Årets CIO i Danmark i 2016, har en klar idé om, hvordan den danske energisektor kan få et bedre sikkerhedsniveau.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Dansk hosting-direktør: På disse tre områder banker danske hosting-firmaer Microsoft og Amazon af banen
Den danske hostingbranche er godt polstret til at modstå konkurrencen fra globale cloud-spillere som Amazon og Microsoft. Her er tre grunde til, at danske hostingudbydere ikke blæser omkuld i konkurrencen.
White paper
Innovation gennem intelligent forretningsdrift
Intelligent Business Operations gør det muligt at transformere missionskritisk indsigt til den rette handling og derved styrke forretningen.