Artikel top billede

Saxo: Ny it-platform skal gøre det billigere at overføre dine penge

Saxo Bank vil tjene penge på at overføre dine penge mellem forskellige lande. Banken har bygget it-løsningen sammen med Oracle i Indien.

Interview: Saxo Bank har bygget en betalingsplatform, der kan tilbyde internationale pengeoverførsler uden om de traditionelle banker.

Et it-system, der kan veksle valuta og sende penge mellem forskellige lande til en lav pris per transaktion.

"Fra at det måske i dag tager tre dage at få penge til England, hvor der samtidig er store gebyrer forbundet ved det, så kan vi klare opgaven på sekunder," fortæller Christian Heiner Schmidt, der er chef for it i Saxo Payments.

80 procent standard og 20 procent specialudvikling

It-platformen er stykket sammen af Saxo Payments, der er et datterselskab til banken.

"Det er i høj grad et stykke it-udviklingsarbejde, der ligger til grund for løsningen. Vi bygger it-løsningerne efter en 20/80 model, hvor vi primært anvender standardprodukter, som vi lægger vores egen forretningslogik hen over."

Løsningen er bygget op omkring en hel del Oracle-teknologi.

"Mange forbinder Oracle med databaser, men firmaet har også en masse teknologi, der passer ind i finansbranchen, og den har vi benyttet os af.

Den underliggende funktionalitet er således fra Oracle i form af firmaets cloud-miljø, der er baseret i England.

"Vi er baseret i skyen med Oracles applikationer og sikkerhedslag," fortæller Christian Heiner Schmidt.

"Sikkerhed er en af de vigtigste discipliner at have på plads, og det har vi købt os til. Alt er placeret i sikre miljøer hos Oracle."

Oven på Oracles applikationsunivers har Saxo Payment lagt sin egen logik og tilpasset det til behovene.

"Vi retter til, så tingene opfører sig, som vi gerne vil have det. Det handler blandt andet om give det sidste edge i servicelaget eller brugerfladen. Det er her vi adskiller os fra konkurrenterne."

Mange, lange ture til Indien

Meget af udviklingsarbejdet er foregået i Indien, og det har betydet en del rejseri for Christian Heiner Schmidt og hans kollegaer.

"I løbet af de sidste to år har vi været i Indien fem gange af fjorten dages varighed, så vi har opholdt os rigtig længe i Bangalore," griner han.

Hvad skal it-løsningen helt konkret bruges til?

"Det er egentlig nogle ret enkle rutiner, vi løser indenfor globale betalinger. Vi vil gerne være økosystem mellem de store kreditkort-firmaer og de handlende, der skal have deres penge. Når du købe en fadøl på en bar i udlandet skal dine penge sendes til ham, der har solgt dig fadøllen," fortæller han, og fortsætter:

"Normalt vil en bank-løsning have en masse funktioner, mens vi har valgt at dække over et lille område, der skal gøre det muligt for betalingsvirksomheder, som Nets, at tilbyde hurtige og billige pengeoverførsler til de butikker, betalings-virksomhederne har som kunder."

Indtil videre oplyser Saxo Payment, at de har indgået aftaler med mere end 30 forskellige virksomheder, blandt andet First Data, der er en af verdens største indløser af kreditkort.

"First Data har været meget interesseret i at bruge betalingsplatformen i firmaets egen infrastruktur, og det er lige præcis det, vi kan."

Læs også:
HP's it-folk ligger vandret op til opsplitning: Så mange API'er skal flyttes og rettes

Mød Danmarks fem bedste CIO'er - når innovationen er brændstoffet




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere