Artikel top billede

Her ses den automatpilot-styrede Audi RS7 på racerbanen Hockenheimring, hvor blandt andet hastighed, bremseteknik og navigation bliver testet under ekstreme forhold. Foto: Audi.

Audi-chef: Vi har selvkørende biler om få år

Selvkørende biler er hotte, og kan snart ses på vejene ifølge bilfabrikanten Audi. Men hvor selvkørende er de selvkørende biler egentlig?

Smarte biler i smarte byer.

Sådan lyder visionen for det Volkswagen-ejede luksusbil-brand Audi, som i lighed med mange andre bilfabrikanter i disse år er ved at bygge og teste systemer til selvkørende biler.

Og vi er ikke langt fra, at de første biler med indbygget intelligens rent faktisk kommer til at køre af sig selv på vejene, fortæller Audis chef for elektronikafdelingen, Andreas Reich på en pressekonference arrangeret af Huawei i den sydtyske by München.

"Vi vil se pilotstyrede biler på vejene inden for nogle år. Ikke så mange år," siger Andreas Reich på pressekonferencen, da han bliver bedt om at sætte årstal på udrulningen af auto-automobilerne.

At autopiloten så også er helt selvkørende inden for den allernærmeste fremtid skal dog nok tages med et gran vejsalt eller to.

Hot teknologi

I starten af året sendte selskabet ellers en selvkørende Audi A7 ud på en 800 kilometer køretur fra Silicon Valley til it-forbrugershowet CES-messen i Las Vegas.

Bag rattet sad en flok journalister, der egentligt ikke behøvede at gøre så meget andet end skrive på deres blokke eller tale ind i deres medbragte kamera.

Polstret med sensorer, ultralyd, lasere og kameraer hele vejen rundt om bilen, kan den navigere i trafikken og parkere af sig selv.

I Audis optik vil alle store bilselskaber i samarbejde med software- og hardwareselskaber fremover kommer til at have førerløse biler i vognparken.

Softwareselskabet Google, og Tesla har været blandt pionererne på området, og også chip-giganten Intel har inden for det seneste år investeret heftigt i integrerede platforme til bilerne.

Andreas Reich fra Audi fortæller i den henseende, at antallet af chips i bilernes operativsystemer er tredobbelt inden for de seneste år, hvilket åbner for flere brugsmuligheder af smart software i kabinen.

Kører på grøn bølge

Audis bud på en selvkørende bil vil eksempelvis have et virtuelt instrumentbræt med blandt andet indbygget Google Maps.

Standardudstyret vil også inkludere stemmegenkendelse til at styre bilen og muligheden for NFC-nøgler i førernes smartphones til at åbne og starte bilen samt parkere på vejen eller i den smalle garage.

Og så er der selvfølgelig selve kørslen, som i Audis vision skal foregå i samspil med data fra trafikselskaber og byernes infrastruktur - og sågar med data fra andre biler.

Det vil eksempelvis betyde, at en selvkørende bil kan benytte infrarøde stråler i kommunikation med parkerings-sensorer og derefter dele informationer om ledige p-pladser med andre biler.

Den bilens hastighed kan også blive optimeret på vejen ved hjælp af datasæt udefra.

"Bilens system skal sættes i forbindelse med hovedsystemet til at styre byens trafiklys, og herefter vil føreren eller bilen få besked om den tilrådelige hastighed for at komme hurtigt igennem trafikken og køre på 'grøn bølge'," forklarer Andreas Reich.

Flere bump på vejen

Selskabet har testet samspillet med bilens og byernes it-systemer i Asien, USA og i Europa. Den foreløbige konklusion går på, at det er noget nemmere at sammenflette systemer i USA end i Europas gamle byer.

Samspillet med by-systemerne er ikke de eneste bump på vejen for bilfabrikanterne i den totale førerløse bil, der kan træffe intelligente valg, erkender Audi-chefen.

Udover velkendte problemer med it-sikkerheden er navigation ved hastigheder over 60 kilometer i timen er en udfordring, ligesom det er tilfældet med komplekse situationer som vejarbejder og flettepunkter.

"Gående er også en udfordring, da de hurtigt kan ændre retning, og så skal bilen manøvrere efter det," siger Andreas Reich og opstiller et dilemma:

"Du skal undvige en situation, og der kommer børn løbende og en modkørende bil. Hvad skal bilen så gøre? Det er en svær situation for selv et menneske at bedømme," forklarer han efterfølgende.

Der skal også udarbejdes skridsikre løsninger til kørsel på snedækkede veje.

"Man skal kunne genkende de forskellige vejbaner. Fremover kan man forestille sig, at bilen bruger kort kombineret med målinger af, om man kører i højre eller venstre side af vejbanen," siger Andreas Reich.

Læs også: Denne teknologi øger præcisionen i din GPS ned til én centimeter

Han skyder på, at det vil tage et sted mellem 10 til 15 år på at få indbygget den form for intelligens i bilerne, se de kan kan køre helt af sig selv.

Du skal ikke sove

I Audis bud på en selvkørende bil er der indbygget safe state-mulighed, som benyttes, hvis bilen fejler.

Føreren bliver således notificeret i så god tid som muligt, hvis han/hun skal gribe fat i rattet og tage kontrol over bilen.

"Du skal selvfølgelig ikke sidde og sove. Hvis du kun ser på dine skærme, kan der jo også opstå en trafikprop en halv kilometer længere fremme, og du kan risikere, at bilen bremser hårdt og ubehageligt," siger Andreas Reich.

Håbet er her, at kødannelser ved eksempelvis uheld kan undgås, hvis en nedbrudt bil sender informationer til medbillisterne, så de helt automatisk har god tid til at undvige.

"Der er mange udfordringer, som vi tager skridt for skridt. Vores tilgang er, at sikkerhed altid kommer først," lyder det fra chefen for bilmærket med sloganet Vorsprung durch Technik.

6.000 kilometer med automapilot

En af de seneste succeser for Audi fandt sted i foråret, hvor selskabet Delphi Automotive sendte en Audi SQ5 ud på en knap 6.000 kilometer lang køretur fra Californien til New York.

Bilen var en såkaldt level 3-model på en skala fra 0 (manuel betjening) til 4 (fuld-automatisk),hvor level 3 er designet til en forventning om, at føreren ikke konstant skal have opmærksomheden på vejen.

Automat-piloten klarede ifølge Delphi selv 99 procent af køreturen, som foregik over broer, igennem tunneller, rundkørsler og i forskelligt slags vejr.

På turen overskred bilen ingen hastighedsbegrænsninger, hvilket ifølge selskabet resulterede i en række hadefulde håndtegn fra medbilisterne på vejene.

Læs også:
Dur de overhovedet? Googles førerløse biler indblandet i en stribe uheld




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Compliance og strategisk it-sikkerhed efter DORA

Finansielle koncerner har i snit 85 sikkerhedsløsninger i drift – men er i snit op til 100 dage om at opdage et igangværende cyberangreb. Ydermere viser øvelser, at det typisk tager 4-6 uger at rense og genetablere sikker drift af centrale systemer efter et stort angreb. Fokus for dagen vil derfor være på henholdsvis governance samt om, hvordan du som it-leder i den finansielle sektor skal kunne håndtere fremtidens cybertrusler og arbejde effektivt med sikkerhed på et strategisk niveau.

04. april 2024 | Læs mere


EA Excellence Day

Hvad er det, der gør it-arkitektens rolle så vigtig? Og hvad er det for udfordringer inden for områder som cloud, netværk og datacentre, som fylder hos nogle af landets bedste it-arkitekter lige nu? Det kan du her høre mere om og blive inspireret af på denne konference, hvor du også får lejlighed til at drøfte dette med ligesindede.

16. april 2024 | Læs mere


IAM - din genvej til højere sikkerhed uden uautoriseret adgang og datatab

På denne dag udforsker vi de nyeste strategier, værktøjer og bedste praksis inden for IAM, med det formål at styrke virksomheders sikkerhedsposition og effektiviteten af deres adgangsstyringssystemer og dermed minimere risikoen for uautoriseret adgang og datatab. Og hvordan man kommer fra at overbevise ledelsen til rent faktisk at implementere IAM?

18. april 2024 | Læs mere