Denne teknologi øger præcisionen i din GPS ned til én centimeter

Ny software-teknologi gør GPS'en i din mobil ultranøjagtig. Det vil revolutionere en hel stribe tjenester. Læs hvordan det fungerer.

Artikel top billede

GPS-modtagerne har gennemgået en stribe ændringer i gennem årene, hvor den væsentligste nok er, at modtageren har fundet sin plads i mobilerne.

Men nu er et nyt gennembrud på vej.

Forskere fra universitetet i Austin, der ligger i den amerikanske stat Texas, har nemlig strammet alvorligt op på præcisionen.

Teknologien giver en nøjagtighed på en enkelt centimeter, hvilket kan gøre GPS'en attraktiv for endnu flere tjenester end i dag.

Den forbedrede præcision kan bliver endnu et værktøj i arsenalet af sensorer og datakraft i den selvkørende bil eller en ny komponent i virtuelle virkelighedsprojekter.

Høje bygninger forstyrrer 
Benytter du en korttjeneste på mobilen i dag, har du nok oplevet eksempler på, at du er havnet et ganske tilfældigt sted fremfor din ønskede vejangivelse.

Der er flere fysiske elementer, der kan forstyrre en almindelig GPS. Eksempelvis kan høje bygninger eller atmosfæriske forhold påvirke, hvordan en GPS beregner afstanden til satellitterne, som leverer vejanvisningen.

Texas-universitetet har løst det problem via software, hvilket betyder, at det er en ganske billig måde, at optimere præcisionen på.

På de fleste GPS-enheder modtages tidsinformationer og en unik kode for hver satellit. Disse informationer anvendes til at identificere afsenderen og til at beregne afstanden mellem modtager og afsender.

Begge enheder har altså løbende en talrække, der skal passe sammen og derved fortælle om afstanden mellem GPS og satellit. Ved at foretage denne proces fra flere forskellige satellitter og koble informationerne sammen kan modtageren blive informeret om, hvor på kloden vedkommende befinder sig.

Ud over dette benyttes også enkelte lokale informationer så som information om, hvilken basestation mobilen er koblet til. Det fungerer ganske effektivt på kompakte enheder med små antenner, men metoden giver ikke et resultet, der er mere præcist end indenfor et par meter.

Mange kort linjer

Den nye metode anvender satellitternes frekvenser til at bedømme placeringen. En satellit sender et signal ved 1,57 GHZ, hvilket giver en længde mellem svingningstoppene på 20 centimeter.

Ved at finde frem til hvor mange gange signalet svinger på distancen mellem modtager og afsender, kan man finde en meget præcis afstand.

Ved at lægge de mange korte linjer sammen, måler man altså afstanden mellem enehederne.

Denne metode er ikke ny, men har tidligere krævet en stor antenne for at fungere, hvilket har udelukket mobilen og anden forbrugerelektronik som modtager.

Den nye software fra Texas har optimeret processen, så den nu også kan anvendes med de kompakte antenner.

Ifølge universitetet reduceres fejlmarginen fra at være på størrelse med en bil til at blive på størrelse med en mønt.

I videoen herunder demonstreres projektet i praksis.

Modtageren ind i bilerne

Selv om den bedre positionsopgivelse er opnået gennem software, kan man ikke bare anvende koden ved en opdatering af mobilen.

Softwaren styrer nemlig en speciel GPS-modtager, som forskerne har døbt GRID. Foreløbig er teknologien også kun på testbænken og altså ikke implementeret i telefonerne, men målet er at bygge GRID ind i mobilos.

Forskningsprojektet er blevet til et konkret selskab med navnet Radiosense, der blandt andet samarbejder med Samsung om at få teknologien ind i enhederne.

Men også bilbranchen nævnes som et område, hvor teknologien kan anvendes i forbindelse med de selvkørende fremtidskørertøjer.

Du kan læse mere på universitets webside.

Læs også:
Mød den it-baserede trafikstyring: Sådan slipper du for rødt lys

Sony klar med 'smart'-briller - koster det halve af Google Glass

Test: Samsung Gear S er - næsten - både et smartwatch og en smartphone

Læses lige nu
    Computerworld Events

    Vi samler hvert år mere end 6.000 deltagere på mere end 70 events for it-professionelle.

    Ekspertindsigt – Lyt til førende specialister og virksomheder, der deler viden om den nyeste teknologi og de bedste løsninger.
    Netværk – Mød beslutningstagere, kolleger og samarbejdspartnere på tværs af brancher.
    Praktisk viden – Få konkrete cases, værktøjer og inspiration, som du kan tage direkte med hjem i organisationen.
    Aktuelle tendenser – Bliv opdateret på de vigtigste dagsordener inden for cloud, sikkerhed, data, AI og digital forretning.

    It-løsninger | København Ø

    Automatisering med Copilot & Agentic AI

    Høst viden og erfaringer fra andre om, hvordan Copilot og Agentic AI i praksis kan skabe værdi og fleksibilitet i din organisation.

    Sikkerhed | Online

    Erfaringer fra frontlinjen: Sådan ændrer trusselsbilledet sig

    Kort og fokuseret digitalt event: Erfaren frontkæmper fra den digitale sikkerhedsverden giver dig overblik og konkrete anbefalinger til det aktuelle trusselsbillede.

    Andre events | Valby

    CIO Challenges: Teknologi, transformation og ledelse der flytter forretningen

    Hvordan moderniseres en it-platform uden legacy? Hvordan skaber man nye AI‑ og cloud‑drevne forretningsmodeller – uden at miste medarbejdere eller brugere undervejs? På CIO Challenges 2025 får du hands‑on erfaringer fra fire danske CIO’er, der...

    Se alle vores events inden for it

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

    Mia Vang Petersen

    Norriq Danmark A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Katrine Køpke Rasmussen som Consultant. Hun skal især beskæftige sig med sikre vækst i NORRIQS kunders forretninger gennem hendes skarpe rapporteringer. Nyt job

    Katrine Køpke Rasmussen

    Norriq Danmark A/S

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil