Artikel top billede

VW risikerer bøde på 118 milliarder kroner efter software-fusk

Den tyske bilfabrikant VW beskyldes for at have installeret software til at snyde med udledningen af farlige stoffer i flere af selskabets dieselbiler. Selskabet har undskyldt, men står stadig til en bøde på 118 milliarder kroner.

En af weekendens helt store tech-historier har været, at det amerikanske miljøagentur EPA har beskyldt den tyske bilfabrikant Volksswagen for at installere software til at få sine dieselbiler til at se renere ud, end de var.

Omkring 482.000 Volkswagen-dieselbiler solgt i USA siden 2008 skulle have haft softwaren installeret, så det lignede, at de udledte færre skadelige stoffer, end det rent faktisk var tilfældet.

Volkswagens administrerende direktør Martin Vinterkorn var efter et døgns tøven ude og undskylde for misæren, der ifølge The Wall Street Journal kan komme til at koste den tyske bilfabrikant en formue.

Hver bil solgt med den lave, falske udledningsgrad kan koste 37.500 dollar, hvilket i alt løber op i 18 milliarder dollar - svarende til knap 118 milliarder kroner.

"Personligt er jeg virkelig ked af, at vi har ødelagt tillidsforholdet til vores kunder og til offentligheden," lød undskyldningen i weekenden fra Martin Winterkorn i en udtalelse, som blandt andre The Wall Street Journal har bragt. 

Var helt rene i tests

Problemet har været, at Volkswagen-motorerne har haft installeret software, der under tests lignede, at bilerne har begrænset udslip, mens denne begrænsning forsvinder under normal kørsel.

Det betyder, at bilerne kan udsende op mod 40 gange det tilladte niveau for skadelige nitrogenoxider.

"Brug af manipuleringsenheder i biler til at omgå reglerne for ren luft er ulovligt og en trussel mod folkesundheden," har en ledende EPA-medarbejder udtalt i kølvandet på opdagelsen af snyde-softwaren i dieselbilerne.

"Disse overtrædelser er meget alvorlige, og vi havde forventet noget bedre fra Volkswagen," udtalte EPA-talskvinden senere til The Wall Street Journal.

Snyderi koster kassen 

Aktiekursen på Volkswagen er efter meldingen om muligt snyd styrtdykket ved handlerne mandag morgen.

Samtidig med undskyldninger, aktiedroppet og en mulig gigantbøde kan Volkswagen også risikere at skulle tilbagekalde tusindvis af biler, som indeholder de 'rene' dieselmotorer med en firecylinder 2,0 liter turbo-indsprøjtning (TDI).

Den motor findes blandt andet i bilfabrikantens Passat, Jetta, Golf, 'Boblen' og i Audi A3's luksusmodel.

Indtil videre er der dog ikke optræk til tilbagekaldelser, melder flere forskellige amerikanske medier.

Sidste år var EPA været i frontalsammenstød med blandt andre de asiatiske selskaber Hyundai Motor og Kia Motors, der begge måtte hoste op med milliarder af kroner i bøder for at overdrive om renheden i sine motorer.  

Læs også: 
Uber-CEO om fremtiden: Alle biler skal være Uber-biler
Toyota investerer milliarder i nyt teknologi-samarbejde: Her er it-visionen for fremtidens biler




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

14. maj 2025 | Læs mere