Politi dropper kæmpe it-system på ubestemt tid: Længe ventet Polsag-afløser sendt til hjørne

Politiet udskyder indfasningen af Polsag-afløseren Polaris på ubestemt tid. Politifolk skal nu arbejde videre i det mere end 15 år gamle Polsas-system.

Artikel top billede

(Foto: Lars Jacobsen)

Politiet udskyder indfasningen af it-systemet Polaris på ubestemt tid på grund af travlhed, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

Polaris er det sagsbehandlingssystem som skulle erstatte det kuldsejlede kæmpeprojekt, Polsag, der i 2012 kørte helt af sporet og blev skrottet.

Det kostede de danske skatteydere 535 millioner kroner, selv om Polsag kun nåede at blive testet i en enkelt politikreds, nemlig Bornholm.

Det kan du læse mere om her: Slut-opgørelse: Så mange penge blev tabt på Polsag.

Det var oprindeligt planen, at de første elementer af Polaris skulle indfases i 2018.

Men sådan kommer det ikke til at gå.

Chefer fratrådt

Rigspolitiets it-organisation er for tiden yderligere handicappet af udskiftning på top-niveau.

I september kom det frem, at en højtstående medarbejder var blevet bortvist fra politiet for sin rolle i den store bestikkelsessag i Region Sjælland.

Og Computerworld kan i dag fortælle, at også politiet it-udviklingsschef, Michael Mølkjær Jensen, pludselig er fratrådt sin stilling.

Det kan du læse mere om her: Rigspolitiets it-udviklingsschef fratrådt pludseligt.

John Vestergaard, der er fungerende direktør i Rigspolitiets Koncern IT, siger til Morgenavisen Jyllands-Posten, at politiet er på vej med en række 'omfattende opgaver og it-tunge projekter.'

De vil ifølge ham stille store krav til politiets organisation, hvilket altså betyder, at Polaris udskydes.

15 år på bagen

Politiets nuværende sagsbehandlingssystem, Polsas, har efterhånden 15 år på bagen, og det er berygtet for at være arbejdskrævende med mange dobbeltfunktioner og manuelle indtastninger.

Polsas er blevet opdateret løbende gennem årene, og det vil politiet fortsætte med i de kommende år.

Politiets eget fagblad, Dansk Politi, har fornylig sønderlemmet politiets it-systemer, som blev betegnet som kviksand under hele organisationen, der suger tid og gør medarbejderne frustrerede i stor stil.

Ifølge bladet bruger hver politi-medarbejder i gennemsnit 45 minutter dagligt på at løse problemer forårsaget af de dårlige it-systemer.

Det kan du læse mere om her: Så ringe er politiets it-systemer: Ansatte spilder 45 minutter om dagen på it-bøvl

Forventningerne til Polaris var ellers meget høje, da projektet blev formuleret som afløser for Polsag.

Politiet har blandt andet tidligere opmandet med en række dedikerede it-folk til opgaven, som i et særligt Polaris-sekretariat med omkring 20 ansatte skulle sikre gennemgående styring og koordering af programmet.

Det kan du læse mere om her: Politiet søger it-folk: Skal videre efter Polsag.

Læses lige nu

    Supporters A/S

    It-driftskonsulent i Jylland

    Midtjylland

    KMD A/S

    SAP Arkitekt

    Københavnsområdet

    Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse

    Leder af Lokal IT-Servicecenter i Birkerød

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Nordjylland

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Jannie Rossell Holst som medarbejder i Product Sales ved afd. Aarhus. Hun kommer fra en stilling som medarbejder i Licensteamet hos Atea. Nyt job
    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Steen Nyrup Pedersen som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Aalborg. Han kommer fra en stilling som Cyber Security Consultant hos Trifork A/S. Han er uddannet IT-Teknolog og er professionsbachelor i IT-sikkerhed. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly