Politiet søger it-folk: Skal videre efter Polsag

Rigspolitiet skal videre efter Polsag og søger nye folk. Et sekretariat med navnet Polaris skal lave det grundige forarbejde, forklarer CIO.

Artikel top billede

"Proces- og it-konsulenter til stort it-projekt"

Sådan lyder overskriften på et jobopslag fra rigspolitiet.

Politiet søger it-folk, der vil "være med til at gennemføre programmet, der skal levere fremtidens it-understøttelse af sagsbehandlingsprocesserne i dansk politi og anklagemyndighed."

Planen er, ifølge opslaget, at it-folkene skal lave de "indledende forretningsanalyser og dernæst anskaffelsen og implementeringen af de relevante it-leverancer og den organisatoriske forandring."

"Målet er at skabe et politi og en anklagemyndighed, der kan arbejde mere digitalt, mobilt og effektivt gennem en velfungerende og moderne it-understøttelse af kerneopgaverne," fremgår det.

Efter Polsag-skandalen

Nu er det da også ved at være nogen tid siden, at rigspolitiet har været igennem it-skandalen Polsag. Et it-system, der skulle afløse det håbløse Polsas, hvor dobbeltindtastninger er hverdag for politifolk.

Men Polsag blev skrottet efter stribevis af fejl og problemer - og regningen blev en halv milliard kroner.

Det er en kompleks og omfattende opgave at modernisere it-understøttelsen af politiet og anklagemyndighedens kerneprocesser, forklarer politiet.

"Derfor har rigspolitiet etableret Polaris-sekretariatet, der skal sikre gennemgående styring og koordinering af programmet og dets delprojekter. I 2014 igangsættes analysefasen."

"Den skal lede til, at vi kan definere it-leverancespor og gennemføre udbud, udvikling og implementering," hedder det i jobopslaget.

Polaris-sekretariatet med cirka 20 mand refererer direkte til rigspolitiets it-direktør og en styregruppe bestående af den øverste ledelse i politi og anklagemyndighed.

CIO: Her er planen
CIO Michael Hansen fra rigspolitiet forklarer, at der ikke bliver tale om en decideret afløser for Polsas.

Han oplyser, at jobopslaget er en del af mobiliseringsfasen, der går frem til februar 2014.

"De fleste af medlemmerne i programsekretariatet er ved at falde på plads i disse uger, og så udestår nogle eksterne rekrutteringer," forklarer han.

"Scope er en lille smule anderledes, og tilgangen er nok markant anderledes denne gang," lyder det fra CIOen.

Men i første omgang er der tale om en analyse af politiets egne behov på et særligt område.

"Det vi gør nu er, at vi analyserer hele strafferetskæden (for politi og anklagemyndighed) inklusiv snitflader, og så opstiller vi vores behov efter det."

"Sagt med andre ord: Vi vil vide, hvad vi har brug for, og hvad vi gerne vil, inden vi spørger markedet," understreger han.

Og man har ikke travlt - for det skal gøres ordentligt.

"Så opgaven er at have fokus på os selv i lang tid. Det betyder også, at vi ikke kigger på 'løsninger og produkter', før vi har grundbehovene analyseret på plads," forklarer Michael Hansen.

Omkring udgangen af 2014 skal programmet aflevere en indstilling til direktionen med et eller flere forslag til gennemførsel af moderniseringen af politiiets sagsbehandlingskæde, oplyser han.

"Om det bliver et stort program/projekt eller syv halvstore eller femten mindre og kortere eller længere tid, ved vi ikke, før den nævnte indstilling ligger klar," forklarer han.

Læses lige nu

    Annonceindlæg fra SoftwareOne

    Glem hypen: Her er tre steder hvor AI allerede leverer

    Ifølge SoftwareOne ligger de reelle AI-gevinster gemt i områder af central betydning for forretningen.

    Navnenyt fra it-Danmark

    Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

    Benjamin Terp

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Christian Homann som Projektleder ved netIP's kontor i Thisted. Han kommer fra en stilling som Digitaliseringschef hos EUC Nordvest. Han er uddannet med en Cand.it og har en del års erfaring med projektledelse. Nyt job

    Christian Homann

    Netip A/S

    Netip A/S har pr. 1. november 2025 ansat Laura Bøjer som Consultant, GRC & Cybersecurity på afd. Thisted. Hun kommer fra en stilling som Assistant Consultant hos PwC i Hellerup. Hun er uddannet med en kandidat i Business Administration & Information System på Copenhagen Business School. Nyt job

    Laura Bøjer

    Netip A/S