Microsoft overhaler for første gang nogensinde Apple på tablet-salget

Microsoft har med flere lanceringer af sin Surface-computer formået at overhale Apples iPad, som ellers har ligget nummer et på salgslisterne som tablet-computernes konge siden lanceringen i 2010.

Artikel top billede

Ipad versus Surface Pro: Lige nu ser det ud til, at Microsoft-maskinen har trukket det længste strå.

Selvom Apple på mange måder har sat standarden med sin iPad-serie, når det kommer til tablets, er selskabet for nyligt blevet overhalet indenom af den evige konkurrent fra Microsoft.

For med Microsofts nylige lancering af selskabets hybridmaskiner Surface Book og Surface Pro 4 har software-giganten fra Redmond i oktober formået at overgå Apples salg af iPads.

Læs også: Her er Surface Pro 4 og Surface Book - Microsofts første bærbare computer

Det viser en endnu upubliceret rapport fra analysevirksomheden 1010data om blandt andet tabletsalget fra januar 2014 til oktober 2015, som mediet Winbeta er kommet i besiddelse af.

Rykker rundt på procenterne

Rapporten viser, at Microsofts hybridmaskiner, som i denne sammenhæng åbenbart tæller som tablets, har overhalet Apples iPads med 45 procent af salget.

IPads er samtidig røget ned fra en markedsandel på 40 procent i foråret til de nuværende 17 procent, mens Amazon Fire-serie har kapret en markedsandel på omkring 10 procent.

Læs også: En iPad Pro kommer til at koste dig 10.000 kroner: Er den pengene værd?

Dermed er det første gang siden lanceringen af iPads i 2010, at Apple ikke er førerhunden på tablet-markedet, hvor de kombinerede Microsoft-maskiner af bærbar pc og tablet samtidig koster en del mere end Apples tabletserie.

Apple stadig størst

Set over de seneste 12 måneder ligger Apple dog fortsat som en klar nummer et med en markedsandel på 34 procent, mens Microsoft er kravlet op på 19 procent i 2015.

På de efterfølgende placeringer ligger Androidbaserede tablets fra Amazon, Samsung og Asus.

Det overordnede marked for tabletsalg er samtidig i vækst, og der blev i oktober omsat for godt 1,5 milliarder kroner på de tynde - og hybride - maskiner.

Læs også:
Microsofts Surface Pro 3 versus Apples iPad Pro: Hvad vælger du?

Annonceindlæg fra Conscia

Få en hurtigere, billigere og mere sikker AI-rejse

Slip for uforudsigelige omkostninger i skyen og opnå fuld datakontrol med en AI-pod, der samler al nødvendig infrastruktur i dit eget datacenter.

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. august 2025 ansat Mia Vang Petersen som Head of Marketing. Hun skal især beskæftige sig med at lede Norriqs marketingteam mod nye succeser. Hun kommer fra en stilling som Head of Marketing hos Columbus Danmark. Hun er uddannet Kandidat i Kommunikation fra Aalborg Universitet. Nyt job

Mia Vang Petersen

Norriq Danmark A/S

Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Anders Kirk Madsen som Tech Lead. Anders skal især beskæftige sig med at hjælpe Signiflys offentlige og private kunder med at styrke forretningen gennem teknisk solide løsninger. Anders kommer fra en stilling som Business Architect hos SOS International. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job