Der skal turbo på it-projekterne: CIO vil have løsningerne leveret på få dage

DSB's CIO, Martin Börjesson, har modellen 'Fast IT' øverst på agendaen for 2016. Her forklarer han, hvorfor og hvordan stadig flere it-løsninger skal kunne leveres i løbet af ganske få dage.

Evnen til at rykke hurtigt og effektivt som it-organisation bliver et centralt emne i 2016.

Når nye behov, krav eller forretningsmuligheder opstår, skal CIO'en og it-organisationen kunne levere it-varen i løbet af ganske kort tid. Ellers er løbet kørt.

Det faktum spiller en central rolle hos Martin Börjesson, der er CIO i DSB og nomineret til titlen som Årets CIO i Danmark sidste år.

Han fortæller, at begreber som Fast IT og Bimodal IT derfor står øverst på agendaen hos ham i 2016.

Grundlæggende er missionen at ruste sig til både teknologisk, organisatorisk, kulturelt og procesmæssigt at kunne levere it-løsningerne langt hurtigere, end it-organisationer typisk har været i stand til tidligere.

"Man må ikke begynde at tænke på den forkromede løsning, for så fejler man," siger han i videointerviewet, som du kan se herover.

Mobil-løsning til ID-kontrol ved grænsen
Martin Börjesson nævner et konkret og meget aktuelt eksempel - nemlig den mobil-løsning DSB's medarbejdere fra årsskiftet er begyndt at bruge til at tjekke passagerernes ID ved grænsen til Sverige på grund af det såkaldte transportøransvar.

"Vi fik opgaven den 18. december og havde mere eller mindre 10 dage til at få lavet en fantastisk god løsning, der lever op til alle de krav - dog med minimum viable products-udgangspunktet - til at understøtte det, der skulle ske fra den 4. januar klokken 00:00."

Hør mere om Martin Börjessons ambitioner og erfaringer med Fast IT i indslaget, hvor DSB-CIO'en også forklarer, hvordan han vil sikre både de innovative it-tiltag og den grundlæggende it-drift fremadrettet.

Læs mere om emnet her:

It-chefen er under pres - formår du at kæmpe dig til fremtidens CIO-stilling?

To helt centrale it-begreber er nøglen til din fremtid i it-branchen

Kæmpe undersøgelse afslører it-chefens helt store udfordring - og måden den skal tackles på




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Jens Højgaard skrev negativ anmeldelse på Trustpilot - nu er han blevet sagsøgt for 11.419 kroner
En negativ anmeldelse på Trustpilot om et inkassofirma har indtil videre kostet den selvstændige hvidevare-reparatør Jens Høgni Højgaard flere tusinde kroner og en tur i retten. Forklaringen er, at inkassofirmaet har forbudt kunder at udtale sig negativt i offentlighed om selskabet.
CIO
Har rulllet Mac-computere ud til 90.000 ansatte: Her er seks nyttige erfaringer fra IBM's store Mac-udrulningsprojekt
På lidt over et år har IBM rullet 90.000 Mac-computere ud til medarbejderne, mens virksomheden har gjort sig en hel række erfaringer. Læs her, hvad IBM har lært af projektet.
Comon
Test af Jabra Elite Sport: Det er fedt - men kan du leve med kompromisserne?
Ægte trådløse headsets uden nogen former for kabler er så småt begyndt at dukke op. Vi tester Elite Sport med indbygget pulsmåler fra danske Jabra.
Channelworld
Overblik: Det ved vi efter første retsmøde i den store Atea-bestikkelsessag
Den første sag om bestikkelse af offentlige ansatte kører i disse dage, hvor offentlige ansatte anklages for at have modtaget bestikkelse fra it-giganten Atea.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.