Foto: Dan Jensen

Sådan reagerer it-giganterne på statens opgør med legacy-kontrakterne

Statens største it-leverandører holder tand for tunge dagen efter, at Computerworld har afsløret statens plan om at gøre kål på sine legacy-kontrakter. Læs her, hvordan CSC, IBM og KMD reagerer på afsløringen.

Tavshed, spørgsmål og et træk på skuldrene.

Nogenlunde sådan kan tre af de største statslige it-leverandørers reaktioner opsummeres, efter Computerworld i går kunne afsløre, at en tværministeriel arbejdsgruppe med Digitaliseringsstyrelsen i spidsen forsøger at lirke staten ud af sine langvarige legacy-kontrakter.

Læs også: Hemmeligt dokument afslører: Staten forbereder stor-opgør med CSC som offentlig kæmpe-leverandør

Vi har først og fremmest forsøgt at få en kommentar fra statens suverænt største it-leverandør CSC.

Men hverken selskabets danske eller nordiske kommunikationsafdeling eller selskabets nordiske direktør for den offentlige sektor er vendt tilbage på vores utallige henvendelser i det seneste døgn.

Det var så den tavse reaktion.

Er insourcing virkelig vejen frem?
Den spørgende tilbagemelding kommer fra IBM.

Læs også: Det handler statens opgør med de store leverandører i virkeligheden om

Her spørger IBM Danmarks kommunikationsmanager Benedicte Strøm, om det er den rigtige vej for staten at insource flere dele af sine it-opgaver og herunder de kritiske legacy-systemer, som det er kommet frem i et lækket dokument.

"Vi ved, hvor dyrt det er at opbygge og drive it-systemer. Med alle de spillere, der er på det danske marked, er det muligt for Staten at få kvalitet til en konkurrencedygtig pris," forklarer hun til Computerworld.

"Vi tror på, at der kan udarbejdes en samlet løsning, der prioriterer vores samfundsbehov og reducerer risikoen," vurderer Benedicte Strøm over for Computerworld.

KMD trækker på skulderen
Hos statens sidste helt store it-leverandør KMD er reaktionen noget mere reserveret.

"Vi blander os ikke i, hvordan kunderne ønsker at indrette deres opgavevaretagelse," indleder KMD's kommunikationschef Christoffer Hellmann sit svar til Computerworld med.

"Helt overordnet mener vi dog, at det er sundt med konkurrence på it-markedet, og at it-branchen består af en række kompetente leverandører, der i samarbejde med kunderne kan være med til at løfte digitaliseringen af det offentlige Danmark," forklarer han.

Læs også: Se indkøbslisten: Sådan bruger staten 3,8 milliarder it-kroner om året

KMD omsatte ifølge eget udsang 2014 for 395 millioner kroner alene i kontrakter for de statslige myndigheder.

Set fra et konkurrenceperspektiv er det dog på ingen måde en indtægt, som selskabet tager for givet år efter år.

"KMD har gennem mange år opbygget solide kompetencer inden for det offentlige segment, men der er ingen leverandører, der automatisk fortjener særstatus," runder Christoffer Hellmann af.

Læs også:
Se alle CSC-systemerne der kan lamme Danmark


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Nordkoreas internet tvunget i knæ efter afsløring af landets 28 websites
Afsløringen af Nordkoreas blot 28 hjemmesider har resulteret i så megen nysgerrighed, at besøgende udefra har lagt flere af landets hjemmesider ned.
CIO
Har du nogensinde hørt om CASB? Det måske vigtigste it-sikkerheds-begreb lige nu
En ny sikkerhedsmodel, der lægger sig som et lag mellem cloud-tjenesterne og virksomhedens brugere, har set dagens lys. Fordelene er forbedret sikkerhed, brugerkontrol, overblik og en lang lettere administration af sky-tjenesterne. Sådan virker CASB.
Comon
Tog blot 24 timer: Teenager hacker Apples nye iPhone 7
Apples iPhone 7 er mere sikker end nogensinde før, men alligevel har en 19-årig hacker haft held til at jailbreake telefonen. Det tog under et døgn.
Channelworld
Kæmpe-underskud: Elektronik-kæden Power har tabt 132 millioner kroner på et år
Varehus-kæden Power tabte 132 millioner kroner i 2015. Egenkapitalen er blæst helt væk. Nu venter store ekspansionsplaner imidlertid forude.
White paper
Sådan følger du med den moderne forbruger
Virksomheder er nødt til at optimere deres kontaktpunkter for ikke at fremmedgøre deres mest kritiske interessenter. Læs i dette white paper hvordan