Artikel top billede

Foto: Mikkel Wenzel Andreasen.

Danske net-butikker om forbud mod dataindsamling i butikker: "Det er meget vidtgående"

Forbrugerombudsmanden har sagt nej til, at danske butikker må indsamle oplysninger om, hvor deres kunder handler, og hvad de køber. Det bekymrer Foreningen for Dansk Internet Handel, der ser det som en "meget vidtgående fortolkning af reglerne."

Interview: Efter en stribe klager har Forbrugerombudsmanden sat foden ned og strammet reglerne for dataindsamling.

Forretningerne må således ikke indsamle oplysninger om, hvor deres kunder handler, og hvad de køber.

Det er en skærpelse af Betalingstjenestelovens paragraf 85.

"Det vil efter vores opfattelse være i strid med betalingstjenesteloven, hvis en butik kortlægger en kundes forbrugsmønstre på baggrund af oplysninger om, hvor kunden bruger sit betalingskort, eller hvad kunden køber. Grundlæggende skal forbuddet beskytte kunderne mod, at deres oplysninger bliver misbrugt til markedsføring eller andre uvedkommende formål," siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen i den forbindelse.

Du kan læse mere her: Efter klager: Danske butikker må ikke indsamle dine betalingsoplysninger

Den stramning af reglerne er målrettet mod medlemmerne i Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) og her har man også taget de kritiske briller på.

"Forbrugerombudsmanden har foretaget en meget vidtgående fortolkning af reglerne. Man skal huske, at det er en strafbelagt bestemmelse, så der er ganske alvorlige sager," siger Niels Ralund, der er administrerende direktør i FDIH.

Hvad mener I med "vidtgående fortolkning"?

"Paragraf 85 (se boks, red.) omfatter som udgangspunkt kun kortudstederen, men med den nye udmelding om, at den også omfatter de handlende, er en kraftig stramning af reglerne. Der tegner en situation, hvor kortudstedere og banker bliver ligestillet med butikkerne. Det er vi forbeholdende overfor."

Hvad er problemet ved, at dine medlemmer heller ikke må indsamle data om indkøb fra brugerne?

"Det er en meget vidtgående fortolkning af reglerne, men præcis hvad, det kommer til at betyde, er nok lidt tidligt at sige, Det er jo en helt ny beslutning. Nu indleder vi debatten for at kortlægge de mere detaljerede konsekvenser," siger Niels Ralund til Computerworld.

Men hvad kan det betyde helt konkret?

"Jeg vil nødig gå ind i en konkret diskussion endnu, men når Forbrugerombudsmanden strammer nogle regler så markant, så vil der blive slået ned på nogle områder blandt vores medlemmer. Men vi må have lidt tid til at se på konkrete områder."

Fordelsklubber er en fordel for begge parter

Forbrugerombudsmandens nu fortolkning er vel et markant signal om, at forbrugernes data skal beskyttes. Er det ikke en ønsket situation?

"Jo, vores medlemmer vil gerne have glade brugere. Men vi må være konstruktive. Politikeren var på et tidspunkt også for en stramning af cookie-lovgivningen, en stemning, der for mange politikere er vendt i dag. Vi skal finde en sund balance mellem at beskytte forbrugerne i en rimelig grad og samtidig give gode handelsmuligheder."

Læs også: Coolshop forlanger millioner retur fra Nets: "Det er urimeligt, at internethandlen er blevet pålagt et ekstra gebyr"

Så du ser plads til forbedringer i udmeldingen fra Forbrugerombudsmanden?

"Foreløbig vil jeg sige, at det er en vidtgående fortolkning af paragraf 85. Hvis en butik eksempelvis vil udbyde en fordelsklub, kan der jo være en gensidig fordel for både butik og kunde. Vi bliver nødt til at tage en snak om de detaljerede konsekvenser," lyder den første melding fra FDIH-formanden.

Forbrugerombudsmandens nyfortolkning af reglerne skal også ses i lyset af, at der kan ske markante ændringer med den måde vi kommer til at betale på i fremtiden, hvor det ikke kun er banker og butikker, der formidler eksempelvis kontaktløse betalinger.

Eksempelvis fortæller Nets, at det kan blive virksomheder som eksempelvis Microsoft eller Samsung, der kan komme til at kapitalisere på betalinger gennem kunderegistreringer i firmaernes økosystemer.

Det kan du læse meget mere om her: Nets: De mobile betalinger kan glide ud af bankernes hænder og havne hos it-firmaerne - du betaler med oplysninger

Læs også:
Efter klager: Danske butikker må ikke indsamle dine betalingsoplysninger




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere