Coolshop forlanger millioner retur fra Nets: "Det er urimeligt, at internethandlen er blevet pålagt et ekstra gebyr"

Interview: Internetbutikkernes søgsmål mod Nets handler om to ting. Fair konkurrence og om at få millioner af kroner igen. "Det er urimeligt, at internethandlen er blevet pålagt et ekstra gebyr," siger Jacob Risgaard fra den store netbutik Coolshop.

Artikel top billede

En stribe danske netbutikker forlanger Dankort-gebyrpenge tilbage fra Nets, efter at Konkurrencestyrelsen i 2013 fastslog, at Nets har taget for høje gebyrer i perioden fra 2008 til 2013.

Nets mener ikke, at selskabet skylder en krone væk.

Derfor har Nets ikke ønsket, at betale noget tilbage, hvilket nu har udløst et gruppesøgsmål mod Nets, med Forening for Dansk Internethandel (FDIH) i spidsen.

Læs mere om sagen her: Danske netbutikker sagsøger Nets for for høje Dankort-gebyrer: Forlanger millioner af kroner betalt tilbage

Foreløbig er der samlet 60 virksomheder i søgsmålet, der i gennemsnit hævder at have 500.000 kroner til gode hos Nets.

Det handler også om fair konkurrence

En af de virksomheder i gruppesøgsmålet er Coolshop, der har allieret sig med FDIH i forbindelse med det kommende søgsmål.

"Det handler i første omgang om, at vi vil have lige vilkår for internethandel og handel i den fysiske verden. Det kan ikke være rigtigt, at en internetbutik skal betale mere for en transaktion. En transaktion må være en transaktion ligegyldig, hvor den kommer fra," siger Jacob Risgaard, der er medstifter af Coolshop.

"Det er urimeligt, at internethandlen er blevet pålagt et ekstra gebyr, der ikke er pålagt i eksempelvis en dagligvareforretning. Hvis Nets kan sandsynliggøre, at nethandel kræver et større gebyr, så må jeg bøje mig. Men det argument har jeg ikke hørt endnu."

Ud over fair konkurrencevilkår handler det naturligvis også om de gebyrpenge, som Coolshop mener at have krav på.

"Det næste er selvfølgelig, at vi gerne vil have vores penge tilbage. Jeg kan ikke oplyse beløbet i kroner og ører, men i dag har vi halvanden millioner kunder i butikken om året. Det bliver til mange penge, hvis der er pålagt et gebyr på bare 50 øre eller en krone."

Så det er mange millioner, I mener at have til gode?

"Ja, det er det. Internethandel bør i sagens natur være lettere og billigere end traditionel handel. Det basale spørgsmål i hele denne historie er: Hvorfor skal en internettransaktion være dyrere end andre transaktioner? Så simpelt er det."

Hvordan vil I gribe søgsmålet an. Hvad er slagplanen?

"Vi har en stærk brancheforening, hvis jurister skal føre slaget. Vi har tidligere haft succes med at vinde sager over blandt andet Skat."

Betyder en krone virkelig det store?

Har størrelsen på gebyret reelt nogen betydning for internetbutikkerne? Regningen bliver vel bare sendt videre til kunderne.

"Det gør den naturligvis. Hvis ikke direkte så indirekte. Men det er næppe en tilfældighed, at Danmark er et af de eneste lande i Europa, der ikke har formået at frembringe en international spiller på nethandelsområdet. Det er svært at drive e-butik i et land, der har de højeste skatter og højeste fragtrater. Når der smides så et ekstra gebyr på transaktioner oven i hatten, så siger det måske sig selv, at det er de andre lande, der løber med kunderne."

Så selv om en krone måske ikke lyder af så meget per transaktion, så har det betydning?

"Nettet lever af stor volumen med små omkostninger, så ja, det betyder noget, når det et lille beløb, der gentages mange gange."

Læs også:
Danske netbutikker sagsøger Nets for høje Dankort-gebyrer: Forlanger millioner af kroner

Dansk webbutik: Forsøg på fusk for millioner i vores webbutik

Dansk firma: Fik hacket Apple ID og modtog for 650.000 kroner iPhone 6

Masser af uskyldige danske websider sender dig til en fupbutik

Politisk magtspil om hacker-lov: Venstre vil sikre flertal uden om regeringen

Dansk e-handel sætter ny vild rekord

Udenlandske it-giganter nupper danske e-handels-kunder

Coolshop.dk fik nok af Dankortsvindler: Fik fanget svindleren via overvågning

Læses lige nu

    Netcompany A/S

    Network Engineer

    Nordjylland

    KMD A/S

    Product Owner

    Nordjylland

    Netcompany A/S

    Erfaren databasespecialist

    Københavnsområdet

    Event: Computerworld Summit 2026 - Aarhus

    Digital transformation | Aarhus C

    Styrk din digitale strategi med konkret brug af AI og ny teknologi. Mød 200 it-professionelle, få indsigter, løsninger og netværk på én dag. Computerworld Summit i Aarhus viser hvordan teknologi skaber forretningsværdi – her og nu.

    21. april 2026 | Gratis deltagelse

    Navnenyt fra it-Danmark

    Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

    Jesper Krogh Heitmann

    Danske Spil

    IT Confidence A/S har pr. 1. oktober 2025 ansat Henrik Thøgersen som it-konsulent med fokus på salg. Han skal især beskæftige sig med rådgivende salg, account management og udvikling af kundeporteføljer på tværs af it-drift, sikkerhed og cloud-løsninger. Han kommer fra en stilling som freelancer i eget firma og client manager hos IT Relation og IT-Afdelingen A/S. Han er uddannet elektromekaniker. Han har tidligere beskæftiget sig med salg af it-løsninger, account management, it-drift og rådgivning samt undervisning og ledelse. Nyt job

    Henrik Thøgersen

    IT Confidence A/S

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

    Hans Christian Thisen

    Norriq Danmark A/S