Efter hårdt pres: Apple fjerner funktion, der tvangslukker iPhones - ny opdatering klar

Nu skifter Apple forklaring og hjælper kunder, der er ramt af den såkaldte "fejl 53", som har gjort tusindvis af iPhones ubrugelige. "Det var designet til at være en fabriks-test," lyder forklaringen nu fra Apple.

Artikel top billede

Torsdag aften har Apple udsendt en softwareopdatering, der afhjælper den omstridte "fejl 53", som har truet med permanent at ødelægge telefonerne hos tusindvis af brugere.

Den nye softwareopdatering vil sikre, at telefoner, der indtil nu har været ubrugelige på grund af fejlen, igen vil kunne bruges.

Ny forklaring fra Apple

Årsagen til hele balladen er den såkaldte "fejl 53", der opstår, når brugere har fået udskiftet fingeraftrykssensoren i deres telefoner. 

Apple har tidligere oplyst til det britiske medie The Guardian, at "fejl 53" er en sikkerhedsfunktion, der skal sikre mod misbrug af telefonens fingeraftrykssensor og en eventuelt tilknyttet Apple Pay-konto.

Til det amerikanske medie Techcrunch lyder der dog nu helt andre toner.

Her slår Apple fast, at formålet med "fejl 53" udelukkende har været at teste fingeraftrykssensorens funktionsdygtighed, før telefonen forlod fabrikken:

"I dag har Apple frigivet en software-opdatering, som sikrer, at forbrugere, der er blevet ramt fejl-meddelelsen, igen kan gendanne deres enheder ved at bruge iTunes på en Mac eller en pc. Vi undskylder for de gener, som det måtte have skabt. Det var designet til at være en fabriks-test, og det har ikke været hensigten, at den skulle påvirke forbrugerne," lyder meldingen fra Apple ifølge Techcrunch.

Apple oplyser desuden at forbrugere kan kontakte Apple og få refunderet deres udgifter, hvis de har været nødsaget til at betale for at få erstattet en enhed, der er berørt af "fejl 53".

Skabte vrede hos forbruger-organisationer

Gennem de seneste uger har "fejl 53" ikke blot skabt vrede blandt almindelige forbrugere, men også hos forbrugerorganisationer og forbrugeradvokater over hele verden. 

Forbrugerrådet i Danmark har eksempelvs krævet at Apple skulle oplåse telefoner, hvis de har været ramt af 'fejl 53', og et amerikansk advokatfirma var allerede begyndt at forberede et fælles søgsmål, der skulle sikre, at forbrugere, der er ramt af 'fejl 53' kan få erstattet deres enheder.

Læs også:

Nye iOS-opdateringer tvangslukker din iPhone hvis du har repareret telefonen uden om Apple

Hvad er op og ned? Her er ni vigtige spørgsmål og svar om Apples tvangsspærring af iPhones

Apple efter tvangslukning af kunders iPhones: "Ingen kommentarer" 

Forbrugerrådet: Apple skal erstatte din iPhone, hvis den er blevet tvangslukket med 'fejl 53'

Jørgen skiftede skærmen i sin søns iPhone - og nu er den død: "Det er en svinestreg"

Du har kun én mulighed for at redde din iPhone, hvis Apple har tvangslukket den efter en 'fejl 53'

Advokater vil hive Apple i retten for tvangsluknings-mekanisme i iPhone

Computerworld-læsere gløder af raseri over tvangslukning af iPhones : "Hvordan kan det overhovedet være lovligt?


Læses lige nu

    Event: Cyber Security Festival 2025

    Sikkerhed | København

    Mød Danmarks skrappeste it-sikkerhedseksperter og bliv klar til at planlægge og eksekvere en operationel og effektiv cybersikkerhedsstrategi, når vi åbner dørene for +1.200 it-professionelle. Du kan glæde dig til oplæg fra mere end 50 talere og møde mere end 30 leverandører over to dage.

    4. & 5. november 2025 | Gratis deltagelse

    Netcompany A/S

    DevOps Engineer

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Linux Operations Engineer

    Nordjylland

    Danoffice IT

    Forretningskonsulent til ERP- og Procesteamet

    Københavnsområdet

    Netcompany A/S

    Managing Architect

    Københavnsområdet

    Navnenyt fra it-Danmark

    Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

    Ahmed Yasin Mohammed Hassan

    Norriq Danmark A/S

    Alcadon ApS har pr. 1. september 2025 ansat Lars Peter Met Pedersen som Sales Manager - Datacenter. Han skal især beskæftige sig med salg af løsninger til det danske datacenter marked og være det rådgivende bindeled mellem kunde og producent. Nyt job
    Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

    Morten Eskildsen

    Signifly

    Netip A/S har pr. 1. september 2025 ansat Camilla Stausholm som Teamleder ServiceDesk Midt med kontor i Herning. Hun kommer fra en stilling som Knowledge Manager - IT konsulent hos Holstebro Kommune. Nyt job

    Camilla Stausholm

    Netip A/S