Efter hårdt pres: Apple fjerner funktion, der tvangslukker iPhones - ny opdatering klar

Nu skifter Apple forklaring og hjælper kunder, der er ramt af den såkaldte "fejl 53", som har gjort tusindvis af iPhones ubrugelige. "Det var designet til at være en fabriks-test," lyder forklaringen nu fra Apple.

Torsdag aften har Apple udsendt en softwareopdatering, der afhjælper den omstridte "fejl 53", som har truet med permanent at ødelægge telefonerne hos tusindvis af brugere.

Den nye softwareopdatering vil sikre, at telefoner, der indtil nu har været ubrugelige på grund af fejlen, igen vil kunne bruges.

Ny forklaring fra Apple
Årsagen til hele balladen er den såkaldte "fejl 53", der opstår, når brugere har fået udskiftet fingeraftrykssensoren i deres telefoner. 

Apple har tidligere oplyst til det britiske medie The Guardian, at "fejl 53" er en sikkerhedsfunktion, der skal sikre mod misbrug af telefonens fingeraftrykssensor og en eventuelt tilknyttet Apple Pay-konto.

Til det amerikanske medie Techcrunch lyder der dog nu helt andre toner.

Her slår Apple fast, at formålet med "fejl 53" udelukkende har været at teste fingeraftrykssensorens funktionsdygtighed, før telefonen forlod fabrikken:

"I dag har Apple frigivet en software-opdatering, som sikrer, at forbrugere, der er blevet ramt fejl-meddelelsen, igen kan gendanne deres enheder ved at bruge iTunes på en Mac eller en pc. Vi undskylder for de gener, som det måtte have skabt. Det var designet til at være en fabriks-test, og det har ikke været hensigten, at den skulle påvirke forbrugerne," lyder meldingen fra Apple ifølge Techcrunch.

Apple oplyser desuden at forbrugere kan kontakte Apple og få refunderet deres udgifter, hvis de har været nødsaget til at betale for at få erstattet en enhed, der er berørt af "fejl 53".


Skabte vrede hos forbruger-organisationer
Gennem de seneste uger har "fejl 53" ikke blot skabt vrede blandt almindelige forbrugere, men også hos forbrugerorganisationer og forbrugeradvokater over hele verden. 

Forbrugerrådet i Danmark har eksempelvs krævet at Apple skulle oplåse telefoner, hvis de har været ramt af 'fejl 53', og et amerikansk advokatfirma var allerede begyndt at forberede et fælles søgsmål, der skulle sikre, at forbrugere, der er ramt af 'fejl 53' kan få erstattet deres enheder.

Læs også:

Nye iOS-opdateringer tvangslukker din iPhone hvis du har repareret telefonen uden om Apple

Hvad er op og ned? Her er ni vigtige spørgsmål og svar om Apples tvangsspærring af iPhones

Apple efter tvangslukning af kunders iPhones: "Ingen kommentarer" 

Forbrugerrådet: Apple skal erstatte din iPhone, hvis den er blevet tvangslukket med 'fejl 53'

Jørgen skiftede skærmen i sin søns iPhone - og nu er den død: "Det er en svinestreg"

Du har kun én mulighed for at redde din iPhone, hvis Apple har tvangslukket den efter en 'fejl 53'

Advokater vil hive Apple i retten for tvangsluknings-mekanisme i iPhone

Computerworld-læsere gløder af raseri over tvangslukning af iPhones : "Hvordan kan det overhovedet være lovligt?






Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
ED-Data A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

24. januar 2017 | Læs mere


It-sikkerhed 2017: De nye trusler - og dit næste modtræk

Vi tager pulsen på den aktuelle it-sikkerhedssituation ved at gå i dybden med de nyeste trusler og give til inspiration til dine nødvendige modtræk. Der er masser at skulle forholde sig til som it-ansvarlig. Men har du forstået de reelle trusler, og prioriterer du sikkerhedsindsatsen på den mest hensigtsmæssige måde?

26. januar 2017 | Læs mere


Customer Relationship Management (CRM)

CRM er stort set blevet en standard i danske virksomheder. Der stilles stigende krav til sikkerheden når værdifulde informationer om virksomhedens væsentligste aktiv - kunderne - skal sikres, deles og gemmes, og netop sikkerheden i den web-baserede løsning kan virke uoverskuelig. Hør mere om hvordan bringer du dig i front med CRM, og hvordan får du størst muligt afkast af din CRM-investering.

31. januar 2017 | Læs mere






Computerworld
Advarsel til Gmail-brugerne: Lumsk phishing-mail på spil netop nu - sådan spotter du den
Gmail-brugerne skal være på vagt: It-kriminelle forsøger sig i øjeblikket med en udspekuleret phishing-mail. Se her, hvordan du spotter fupnummeret.
CIO
Coop på jagt efter afløser til den 49 år gamle mainframe: "Systemet er ikke længere tilstrækkeligt til vores vision for Coop"
Coop Danmark er i gang med en støre digitalisering af hele forretningen, og det kommer ikke til at gå stille for sig i 2017. Blandt andet skal Coop have fundet en erstatning for den 49 år gamle mainframe.
Comon
Undgå passwordet: Smart tilbehør til at låse og åbne din computer med Windows Hello
Windows Hello kan mere end blot låse din computer op med dit ansigt. Der findes en lang række muligheder af tilbehør, som kan være med til at sikre din computer mod indtrængere. Se fem af dem her.
Channelworld
Ny EG-direktør har en plan: Sådan skal EG vokse sig større og endnu mere profitabel
Interview: Mikkel Bardram er ny administrerende direktør i EG. Selvom EG nu har 2.000 ansatte og en omsætning på 1,8 milliarder kroner, er der potentiale for endnu mere, mener den nye direktør.
White paper
Sådan får du et bæredygtigt support- og vedligeholdelsessetup
Hvorfor investere i support og vedligeholdelse af din Microsoft Dynamics platform? I dette white paper får du svaret.