Brad Templeton er en af teknologiverdens skarpeste hjerner, og gennem de seneste år har han været dybt involveret i udviklingen af Googles selvkørende biler.Foto: Group M

Manden bag Googles store bil-satsning: Derfor går bilbranchen en dyster fremtid i møde

De selvkørende biler kommer - og det kommer til at gå lynhurtigt.

Annonce:
Annonce:
"I fremtiden spørger du ikke dig selv om hvilken bil du har lyst til at købe. I stedet spørger du dig selv 'hvilken bil har jeg brug for i dag?"
Skjorte med tern, vest og bukser, der poser.

Canadiske Brad Templeton er klædt som den halv-kiksede onkel til familiefesten.

Men tag ikke fejl. Brad Templeton er ikke, som den gennemsnitlige onkel.

Han er en af teknologiverdens skarpeste hjerner, og gennem de seneste år har han været dybt involveret i udviklingen af Googles selvkørende biler.

Det var netop det emne, som han talte om, da han sent fredag eftermiddag i sidste uge leverede den afsluttede keynote på teknologikonferencen NextM i København.

"Bilindustrien må forberede sig på en fremtid, hvor det ikke handler om at sælge biler, men om at sælge køreture ," sagde han fra scenen til konferencen, der fandt sted i Københavns Nordhavn. 

Uber står stærkt
Bliver det traditionelle bilejerskabet i fremtiden erstattet af "on-demand-transport", hvor det handler om at sælge køreture, betyder det ifølge Brad Templeton, at et firma som Uber er bedre positioneret til at indtage fremtidens bilmarked end mange af de eksisterende giganter i bilindustrien. 

"I fremtiden stiller du ikke dig selv spørgsmålet: "Hvilken bil skal jeg købe næste gang?" I stedet spørger du dig selv: 'Hvilken bil har jeg brug for i dag?' Svaret på det spørgsmål er langt mere interessant. For den bil du oftest har brug for er en lille et-persons bil, der er mere effektiv, mere økonomisk og mindre forurenende end den bil, som du ville vælge at købe," siger Brad Templeton.

Læs også: Årets vigtigste it-personlighed: Her er manden i Ubers førersæde

Foto: Group M

Annonce:

"Perfektion er ikke det rette mål i øjeblikket," siger Brad Templeton. Foto: Jacob Wittorff

Folk vil ikke dræbes af maskiner
I dag bliver 1,2 millioner mennesker over hele verden dræbt i trafikulykker hvert år.

Som Brad Templeton siger: "Mennesker er bare ikke særligt gode chauffører."

Det store paradoks er dog, at vi alligevel er bekymrede ved udsigten til, at vi ikke længre selv skal køre bilerne.   

"Vi er mere bange for den ukendte fare end for den virkelige fare, der dræber mennesker hver eneste dag, Og mennesker bliver især bange ved udsigten til at blive dræbt af robotter," sagde Brad Templeton til konferencen. 

Selvkørende biler vil formindske antallet trafikulykker ganske dramatisk, men ifølge Brad Templeton vil vi helt uundgåeligt opleve, at de selvkørende biler bliver involveret i ulykker. 

Indtil videre har Googles selvkørende biler kun være involveret i små-ulykker, men efterhånden som flere og flere biler kommer på vejene vil der også opstå mere alvorlige ulykker, hvor folk kommer til skade. 

En del af forklaringen på det er ifølge Brad Templeton, at det i første omgang ikke er målsætningen at bygge en ufejlbarlig bil. 

"Perfektion er ikke det rette mål i øjeblikket. Ønsker vi at opnå perfektion, betyder det også, at vi kommer til at vente alt for længe på at få udviklet bilerne," siger han.

"Det betyder med andre ord at udviklingen kommer til at gå stærkt. Den kommer til at foregå i et tempo, som kun computer-folk forstår."
Det kommer til at gå stærkt
Men hvornår kommer de selvkørende biler? 

Ifølge Brad Templeton vil udviklingen komme til at gå stærkt. For i fremtiden bliver den vigtigste del af bilen ikke motoren.

Det bliver computeren, og computere følger som bekendt Moores Lov, der tilsiger, at en computers hastighed bliver fordoblet hvert andet år.

"Det betyder med andre ord, at udviklingen kommer til at gå utroligt stærkt. Den kommer til at foregå i et tempo, som kun computer-folk forstår," siger han.

Mange brancher bliver ramt
Denne lynhurtige udvikling kommer til at ramme mange brancher.

Det vil i sagens natur gå udover den etablerede bilbranche, men det vil også få enorme konsekvenser for mange andre industrier.

Brad Templeton forklarer, at forsikringsindustrien vil blive ramt hårdt, når antallet bilulykker bliver formindsket dramatisk samtidig med, at det private bilejerskab bliver erstattet med "on-demand-tjenester." 

Samtidig vil overgangen til el-motorer ramme energibranchen, Men også behovet for offentlig transport vil blive formindsket ganske betragteligt, når de selvkørende biler kommer. 

Ifølge Templeton vil selv medieverden blive ramt, når bilisterne i fremtiden frit kan vælge deres underholdning på turen og ikke længere er tvangsindlagt til at lytte til radio. 

Læs også:

Derfor vil bil-firmaerne få afgørende betydning for it-firmaerne i de kommende år


Dansker spiller vigtig rolle i Mercedes-Benz' fremtidsvision: Denne bil er spydspidsen i kampen mod it-giganterne 

Tech-giganter retter kanonerne mod bilindustrien: Volkswagen kan blive det nye Nokia




Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...

Computerworld
Den næste iPhone bliver kedelig - men så sker der noget virkelig interessant
ComputerViews: Til næste år sker der noget interessant med iPhonen, og derfor kan iPhone-brugere gøre klogt i at vente med at udskifte den gamle iPhone.
CIO
Sådan fik Johnny Vad reduceret it-nedetiden fra 37.000 timer til næsten nul på et enkelt år
Ved at overvåge it-leverandørernes præstationer røg antallet af spildte arbejdstimer ned fra 37.000 til ganske få timer på et enkelt år. "Det er ganske enkelt og uhyre effektivt," fortæller it-chefen, der fik ideen.
Comon
Stortest af antivirusprogrammer: Microsofts sikkerhedsprogram havner helt i bunden
Microsoft havner helt i bunden af denne antivirustest. I den modsatte ende af skalaen klarer en russisk produceret sikkerhedspakke sig bedst. Læs en sammenlignende test af 19 antivirusprogrammer her.
Channelworld
Dansk HP-direktør efter opsplitning: Her er HP's fremtidsplan i Danmark
Interview: Opsplitningen af it-mastodonten HP har givet større frihed til at hjælpe kunder og forhandlere, siger den danske chef for HP's pc- og print-firma, HP Inc. Han spår, at markedet for mobile devices kommer til at drive fremtidens vækst og innovation.
White paper
Støt produktiviteten med virtuelt samarbejde
Virtuelle samarbejdsløsninger kan være med til at øge produktivitet og samarbejde internt i virksomheden og eksternt med kunder og samarbejdspartnere. Bliv klogere på collaboration i dette White paper, skrevet af Computerworld.