Lær af pornokongen: Sådan kommer du til tops i Google-søgninger med smarte links

Når et pornosite kan score hundredvis af links mod sit site, så kan du også. Sådan lyder opfordringen fra dansk SEO-ekspert, der her fortæller, hvordan du kommer til tops i Google-søgninger med en velovervejet link-strategi.

Selv om Google har mere end 200 forskellige parametre at skrue på for at vise de mest relevante resultater øverst i online-gigantens søgemaskine, er links ind til ens site stadig på Top 3 over de vigtigste faktorer.

Det mener specialist i søgemaskineoptimering og stifter af SEO-virksomheden Waimea Digital, Mikkel deMib Svendsen, som i denne uge har slået dørene op til en konference omkring netop søgemaskineoptimering.

På konferencen demonstrerer Mikkel deMib Svendsen, at en online-spiller som Pornhub, der er blandt de allerstørste erotiksites, mod alle odds har formået at score links ind mod sitet og dermed ekstremt vigtige points til at ligge i toppen af Google-søgninger.

"Ingen ønsker at linke til pornosites, så det kræver, at Pornhub tænker ud af boksen," forklarer SEO-specialist Mikkel deMib Svendsen på konferencen, som bliver afholdt på AVT Business School på Sankt Annæ Plads et par karetlængder fra Amalienborg.

Helt konkret har Pornhub udarbejdet en online-kampagne til plantning af træer, hvor sitet under overskriften 'Pornhub Gives America Wood' bedyrer, at det vil plante træer, hver gang brugerne ser bestemte videoer.

Kampagnen har givet en vis medieomtale i især USA, hvilket har resulteret i over 300 links til sitet fra forskellige medier, som blandt andet tæller The New York Times.

"Hvis et pornosite kan få over 300 links fra eksterne sites som The New York Times, så kan alle gøre det," understreger Mikkel deMib Svenden på SEO-konferencen.

To typer links
Pornhub har helt konkret fundet på en alternativ kampagne, der sikrer sitet medieomtale, hvorefter sitet høster links fra denne omtale.

Læs også: Google på vej med store ændringer i søge-algoritmen: Det kommer det til at betyde

Disse links er såkaldte organiske links eller naturlige links, som sitet har tjent på sin skæve ide om at plante træer.

"Når det kommer til at tænke i links, bør virksomheder som tommelfingerregel bruge 80 procent af deres tid på strategier, der kan udløse denne slags optjente links," fortæller Mikkel deMib Svendsen efterfølgende til Computerworld.

Han forklarer, at de resterende 20 procent af tiden så kan gå til de 'anskaffede' links, som man enten betaler sig fra eller beder om i pressen og hos partnere, kunder og andre interessenter.

Udover træplantningskampagnen har Pornhub også været ude med andre skæve ideer. Blandt andet har sitet sponsoreret et fodboldhold i England, der efterfølgende blev hevet ud af sin liga, da holdet løb med reklamer for porno.

"Pornhub vil jo gerne ud og ramme unge mænd, og så gælder det om at få noget omtale og links til ens site," siger Mikkel deMib Svendsen.

Meget mere end links
Udover at tænke aktivt i en link-strategi pointerer SEO-eksperten, at en succesfuld søgemaskineoptimeringskampagne på et site som udgangspunkt bør tage afsæt i et teknisk velfungerende site.

Det betyder blandt andet, at ens hjemmeside går via en krypteret HTTPS-forbindelse, er mobil-understøttet, loader hurtigt og har de rette metadata.

Læs også: Google strammer søge-algoritmen yderligere: Det skal være helt slut med usikre websider

Dernæst skal man som site-indehav satse på unikt indhold og nøgleord, som kunderne rent faktisk søger efter.

Her fremdrager Mikkel deMib Svendsen et eksempel med en online-tøjvirksomhed, som kommer helt til tops på søgeord som 'drengetøj' og 'pigetøj'. Analyseværtøjer afslører dog, at nøgleordet 'børnetøj' er fem gange så eftersøgt som de to andre ord tilsammen.

"Du skal som forhandler af VVS-udstyr nok heller ikke skrive 'armaturer' på sitet, når folk nu engang søger efter 'vandhaner'," forklarer Mikkel deMib Svendsen.

På konferencen forklarer han også, at Google i årets løb har udsendt omkring 600 forskellige opdateringer til søgefunktionen, hvilket derfor kan være lidt svært at følge med i.

Men for at komme til tops i søgemaskinen, bør man som minimum have optimeret de tekniske aspekter, sit indhold og så sin autoritet som indholdsudbyder, hvilket blandt andet understreges af, at mange linker til dit site.

"Hvis du ikke har denne autoritet, så kræves det nok, at du er på et marked uden konkurrence," runder Mikkel deMib Svendsen af.

Læs også: 
Dansk SEO-ekspert: Derfor kan du ikke stole på Googles liste over de mest søgte ord på Google


Ytringer på debatten er afsenders eget ansvar - læs debatreglerne
Indlæser debat...


Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Erhvervsakademiet Lillebælt
Udvikling og salg af klassebaseret undervisning, blandt andet inden for multimedie og it.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datasikkerhed

Aldrig tidligere har det været mere afgørende, at vores it-systemer og data er sikre, for aldrig tidligere har vi været så afhængige af data. Og aldrig tidligere har vores data og systemer været så udsatte med så mange indgangsveje og muligheder for at blive ramt: Cloud, mobilbrug, BYOD samt virksomhedernes ofte meget fragmenterede it-infrastruktur med mange forskellige applikationer på kryds og tværs har givet mange nye kanaler ind til virksomhedernes netværk og systemer. Læs mere



Tips og tricks med Excel - Gratis inspirationsseminar

Kom til et spændende inspirationsseminar, der giver dig indsigt i hvordan Excel også kan benyttes til opgaver, som du måske ikke i dag bruger programmet til. Læs mere



Skygge-it

Mange it-afdelinger kæmper for at håndtere det kontrol-tab, der følger med, når medarbejdere og afdelinger begynder at anskaffe egne it-løsninger, som ikke nødvendigvis er koordineret eller godkendt af it-afdelingen. På dette How To seminar får du overblik over værktøjer og metoder til at håndtere skygge-it, så du genvinder kontrollen og minimerer it-sikkerheds-risikoen. Læs mere







CIO
Skandalerne i Skat er en urimelig sejr for de digitaliserings-modvillige
Klumme: Skandalerne i Skat er en vigtig sejr for dem, som ikke tror på digitalisering af den offentlige sektor. Og Skats problemer bliver ikke løst af organisationsændringer.
Comon
25.000 danskere gået i kuponsvindel-fælde på Facebook på blot seks timer: "Det spredte sig som en steppebrand"
Fakta, Netto, Aldi, Lidl, Lego og flere andre varemærker bliver lige nu udnyttet i forbindelse med kuponsvindel på Facebook, og danskerne klikker i hobetal. Læs hvad der sker, hvis du klikker.
Channelworld
Forbrugerne knuselsker denne computer: 2-i-1-maskinen viser vejen frem
Hybridmaskinerne viser vejen frem i et presset pc-marked. Den er populær blandt almindelige danskere, men mangler stadig fodfæste i firmaerne. Forventningerne er dog tårnhøje.
White paper
Innovation gennem intelligent forretningsdrift
Intelligent Business Operations gør det muligt at transformere missionskritisk indsigt til den rette handling og derved styrke forretningen.