Artikel top billede

Ruchikar Delela, direktør for TCS Danmark

TCS er nordisk mester i outsourcing: Derfor lander inderne i toppen igen i år

Indiske TCS tager endnu et år i toppen af outsourcing-listen, som måler de nordiske kunders tilfredshed. Her forklarer den danske direktør, hvordan det kan lade sig gøre.

Outsourcingmarkedet er drevet af jagten på kompetencer, besparelser og kvalitet. Men hvordan oplever kunderne den jagt? Og hvem er bedst?

De spørgsmål stiller PA Consulting Group og Whitelane Research i rapporten "Outsourcing Study 2016 Nordics", som er baseret på interview med over 300 nordiske virksomheder og gennemsyn af cirka 1.000 outsourcing-kontrakter.

Rapporten, som du kan læse mere om i Computerworld-artiklen "Her strammer det til, og her giver vi den gas: Sådan outsourcer danske virksomheder", viser et billede af stort set tilfredse kunder.

Men det tal dækker også over en stor udskiftning i top-fem af de virksomheder, som kunderne er mest tilfredse med, fra 2015 til 2016.

Firmaer som HCL, Cognizant og L&T Infotech, som var med på top-fem i 2015, er i 2016 erstattet af Tech Mahindra, Basefarm og Infosys.

Artiklen fortsætter under grafen...

Som det fremgår af listen, så er det kun Accenture og Tata Consultancy Services (TCS), som holder skansen - og TCS tager endnu et år som nummer ét på listen, på trods af et fald på hele seks procentpoint fra året før.  

Ruchikar Dalela, du er direktør for TCS i Danmark. Hvad er det, TCS gør, siden I kan beholde førertrøjen på igen i år?

"Det generelle billede er, at der er tre ting, som vi skal forholde os til.

For det første ser vi de længere kontrakter bliver erstattet med kortere og kortere aftaler. Det er et stort pres. For hvis ikke man kan bevise sit værd på tredje år, så er man ude.

Derfor kommer det hurtigt til at handle om kulturen, at folk ikke ser en opgave som deres pligt, men som en opgave, som skal løses for kunden. For målet er, at vi også har kunden om fire eller fem år.

For det andet er prisen selvfølgelig en faktor. Men folk køber ikke længere ind kun på prisen. Der skal mere til.  

For det tredje, så er det sådan at de fleste store kunder ikke køber på samme måde mere. Så du kan ikke sælge dem et produkt. I stedet så er de fokuserede på, hvordan de skal hente værdi ud af partnerskabet med en leverandør som os. Hvad har vi af erfaringer og ideer fra andre regioner og måske andre brancher, som kan overføres?"

Selvom I holder førstepladsen i 2016, så tager TCS lidt en rutchetur i årets undersøgelse. Hvad er der sket?

"Vi er vokset rigtigt meget de sidste par år og håndterer samtidig mange flere krævende transformationsprogrammer i regionen. Og når man er større, så eksponerer man sig for mere kritik og for flere problemer. Så det, jeg måske er mest stolt af, er, at vi er vokset, uden at det har kostet voldsomt på kundetilfredsheden.

Det var ellers, hvad man forudså allerede for 8-10 år siden, da vores vækst for alvor tog af.

Derfor har vi globalt arbejdet med at være agile. Blandt andet ved at lave mindre enheder som har et større selvstændigt ansvar for kunderne."

Når vi taler om selvstændigt ansvar og kultur, så er det jo en fordom, at den indiske arbejdskultur kan være ret uselvstændig. Er det en holdning, du møder?

"Det er en opfattelse, som nogle har. Så ja, jeg møder fordommen. Men ser du på Forbes' liste over de mest innovative firmaer, så er vi med der helt oppe i toppen.

Det, som nogle gange driller, er, at det opfattes som uhøfligt i Indien at sige en kunde imod. Derfor er det noget, vi arbejder med internationalt, blandet andet ved at sætte miksede teams med medlemmer med både lokal og international baggrund.

I mine øjne handler dog også om kunden. Vores smarteste kunder kommer til os for at høre, hvad der sker af spændende ting på markedet - og om vi kan gøre noget af det samme for dem."

Læs også interviewet med Ruchikar Dalela: Her er vores planer for den danske forretning