Her strammer det til, og her giver vi den gas: Sådan outsourcer danske virksomheder

Det offentlige outsourcer mindre, mens disciplinen hitter i det private. Kvaliteten af de produkter, der udbydes, er blevet mere ensartet, men it-afdelingerne har stadig svært ved at holde styr på kontrakterne. Her er status på outsourcing i Danmark lige netop nu.

Artikel top billede

Interview: Danske virksomheder er blevet bedre til outsourcing.

Leverandørerne er blevet mere modne, og produkterne er blevet af en mere ensartet kvalitet.

Men på det offentlige område holder man igen, og der er også plads til forbedringer i de danske it-afdelinger i privat regi.

Det er et par af hovedkonklusionerne i PA Consulting Group og Whitelane Researchs rapport, It Outsourcing Study 2016 Nordics.

Her har de to firmaer samlet tallene i den årlige outsourcing-rapport for hele Norden.

Over 300 nordiske virksomheder har deltaget i undersøgelsen, og der er gennemgået cirka 1.000 outsourcing-kontrakter.

29 service-leverandører er ligeledes blevet evalueret og rangeret i rapporten.

Hvad sker der med outsourcing i Danmark?

Henrik Ringgaard Pedersen, du er ekspert i sourcing i PA Consulting. Hvad er det mest væsentlige i denne helt nye rapport om outsourcing i Danmark?

"Overordnet er tendensen, at der skal outsources mere på tværs af alle områder, men der er variation over de forskellige brancher. Bemærkelsesværdigt er det eksempelvis, at det offentlige forventer at outsoucre mindre i de kommende år."

Hvorfor ønsker det offentlige at outsource mindre, når tendensen går i den modsatte retning?

"Der er to hovedfaktorer. Det kan være svært, at skrive kontrakter på offentlig it, og så er der også den faktor, at der er flere, som har haft uheldige oplevelser med outsourcing. Særligt kan de være svært at skrive kontrakter på moderne former for it-leverancer som Agile og DevOps," vurderer Henrik Ringgaard Pedersen.

"Forretningskompleksitet kan være svært at definere præcist i en kontrakt, og det har givet negative oplevelser for nogle offentlige instanser. Her har man nok oplevet, at det er lettere at have sine egne folk, der kan tage hånd om tingene."

"Ligeledes er der en stribe virksomheder i både det offentlige og det private, der hiver forretningsnære tjenester hjem. Det er eksempelvis support- eller servicefunktioner."

15 procent af de danske virksomheder ønsker ikke at outsource yderligere, end de gør i dag. Er det et højt tal?

"Det er et højt tal, men det er ikke fordi virksomhederne ikke vil outsource. Det er et signal om, at der på nogle områder vil blive outsourcet mindre. Generelt i Norden er der 21 procent af de offentlige virksomheder, der vil outsource mindre og kun fem procent, der vil outsource mere. På den måde trækker det offentlige i den modsatte retning af det private. Mange virksomheder har nået et 'mætningspunkt'."

Læs også: Priskrigen på it-outsourcing raser: Derfor får du mere for pengene

Derfor halter det i det offentlige

Giver det god mening, at det offentlige handler på denne måde?

"Det burde ikke være svært for en offentlig virksomhed at outsource, men erfaringen viser det modsatte. Det handler måske også om, at det er en ny måde at arbejde på, som det kan være svært at måle effekten af i offentligt regi."

Hvor har udviklingen bevæget sig hen i forhold til sidste års opgørelse?

"En at de ting, man kan bide mærke i er, at tilfredsheden med leverandørerne er faldet over en bred kam, og den har også ramt en række enkeltleverandører ret markant. Den gennemsnitlige tilfredshed i Danmark var på 76 procent sidste år og 74 procent i år," fortæller han, og fortsætter:

"Der er to elementer, der er interessante. For det første er der ikke særlig stor forskel mellem leverandørerne. I top otte er der kun fire procents forskel. Det er ikke ret meget. Kundetilfredsheden hos flere af de amerikanske leverandører er også blevet bedre, hvilket dog kan skyldes, at deres utilfredse kunder har stoppet samarbejdet."

Så der har været en udlugning i kundedatabasen?

"Ja det har der. Nogen er selv gået, mens andre har 'fået lov til at gå'. Det er blevet hverdag i outsourcing-branchen. Nyhedens interesse er nok væk, og nu skal leverandørerne til at levere det, som er aftalt i kontrakterne. Ligeledes skal leverandørerne til at tjene penge. Det er nok et par af begrundelserne for, at tilfredsheden hos kunderne falder lidt."

Er der leverandører, der har gjort det bedre end andre?

"Helt givet. Lokale, mindre virksomheder som NNIT og KMD er eksempler på firmaer, der har formået at løfte niveauet og blive mere globale og professionelle. Den store forskel, man så mellem leverandørerne for bare fem år siden, er blevet udjævnet. Leverandørerne er blevet mere modne, og de fleste kan leve bredt. Markedet nærmer sig hinanden."

Læs også: Disse outsourcing-virksomheder vinder de helt store kontrakter

Plads til forbedring i it-afdelingen

Kan man læse en ny tendens i outsourcing ud fra tallene? Hvor er vi på vej hen?

"Infrastruktur er blevet en kapacitet, der er rykket ud af it-afdelingerne, og it-chefen kan ikke længere gå ned i serverrummet og sparke til rack'et. Sådan er det ikke mere. Infrastruktur skal være praktisk, fleksibel og hurtig. Virksomhederne gider ikke bruge tid på antallet af servere, det skal bare køre."

Hvor langt er man i denne proces?

"De store virksomheder er godt på vej, mens der er plads til mere blandt de mindre."

Når man ser på begrundelserne for outsourcing, så er besparelser kun nummer tre på listen. Hvorfor er det sådan?

"Virksomheder prioriterer adgangen til ressourcer og forretningen højere. Det handler om at fokusere på det vigtige i forretningen, og så kommer driften i anden række."

Hvor kan virksomhederne blive bedre til at outsource?

"Leverandørudvælgelse og sourcing-strategier er vi blevet ret gode til. Der, hvor det halter lidt, er, når det handler om kontraktstyring/governance og ændringer i systemerne. Men det er også relativt nye arbejdsopgaver i it-afdelingen," lyder Henrik Ringgaard Pedersens analyse af outsourcing-markedet i 2016.

Læs også:
Danske it-opgaver strømmer til Indien: Derfor foretrækker danske firmaer de indiske leverandører

Disse outsourcing-virksomheder vinder de helt store kontrakter

Outsourcing er stadig et kæmpe hit i Danmark - og de globale leverandører har fået fat

Priskrigen på it-outsourcing raser: Derfor får du mere for pengene

En kaotisk verden kræver stærk cybersikkerhed, resiliens og digital suverænitet

Mød David Heinemeier, Flemming Splidsboel Hansen, Casper Klynge, Rasmus Knappe, Jens Myrup Pedersen og forfattere som fhv. jægersoldat Thomas Rathsack og adfærdsforsker Henrik Tingleff.

Computerworld afholder d. 4. og 5. november Cyber Security Festival i København - med fokus på sikkerhed, resiliens og digital suverænitet. Det er helt gratis - men reserver din plads allerede nu.

Hele programmet er online lige nu - og du kan reservere din gratis plads lige her - jeg håber vi ses! 

Lars Jacobsen

Chefredaktør på Computerworld

Se alle Lars's artikler her

Navnenyt fra it-Danmark

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Hans Christian Thisen som AI Consultant. Han skal især beskæftige sig med at bidrage til udvikling og implementering af AI- og automatiseringsløsninger. Nyt job

Hans Christian Thisen

Norriq Danmark A/S

Netip A/S har pr. 15. september 2025 ansat Benjamin Terp som Supportkonsulent ved netIP's kontor i Odense. Han er uddannet IT-Supporter hos Kjaer Data. Nyt job

Benjamin Terp

Netip A/S

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Signifly har pr. 1. august 2025 ansat Morten Eskildsen som UX Lead. Han skal især beskæftige sig med styrke bureauets kompetencer inden for UX og digital strategi i konsulentteamet og arbejde på tværs af alle afdelinger. Han kommer fra en stilling som CDO, UX & Digital Strategy Consultant hos Zupa. Nyt job

Morten Eskildsen

Signifly