Artikel top billede

Vender på en tallerken: Derfor ser verdens største web-butikker pludselig guld og grønne skove i fysiske butikker

En række af verdens helt store web-butikker er begyndt at åbne tusindvis af fysiske butikker. Hvorfor? Det får du forklaringen på her.

Sidste år lancerede Amazon sin første fysiske boghandel, og nu er den amerikanske cloud- og e-handels-gigant på vej med sit første fysiske supermarked.

Et bemærkelsesværdigt tiltag fra en virksomhed, der ellers hidtil har forfulgt en såkaldt "pure play-strategi," hvor der udelukkende er fokus på nethandel.

Men der er en god forklaring på, at Amazon nu begynder at supplere nethandlen med fysiske butikker.

Det mener Dorte Wimmer, der er detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia.

"For det første er dagligvarehandel et område, hvor forbrugerne har en stærk præferencer for at handle offline. Samtidig giver det Amazon en mulighed for at opbygge en helt anden form for relation og dialog med kunderne, der er svært at genskabe på internettet. Den slags relationer bliver vigtigere og vigtigere i detailhandlen," siger hun til Computerworld.

Læs også: Amazon klar med super smart fysisk supermarked - her er hverken kasser, køer eller betalingerautomater

Online-butikker går offline, er det en tendens?

Gennem de seneste år har der væres fokus på, hvordan de store fysiske detailkæder kan erobre e-handels-markedet. Men nu ser vi altså en modsarettet tendens, hvor e-handelsgiganterne begynder at rykke ind på de fysiske domæner.

Amazon planlægger ifølge den amerikanske avis Wall Street Journal at åbne op mod 2.000 butikker i USA, men Amazon er langt fra det eneste eksempel på en online-butik der går offline. 

I USA har vi også set brille-mærket Warby Parker, der startede som ren e-handel, men som gennem de seneste tre år er begyndt at udrulle fysiske butikker.

Den amerikanske marketingsprofessor Scott Galloway fra universitetet NYU Stern har tidligere forudset, at rene e-handelsforretninger vil få det meget svært i fremtiden. Ikke mindst på grund af stigende fragtpriser.

Derfor har han gjort sig til talsmand for, at vi vil se en trend, hvor flere og flere af store e-handelsbutikker vil satse på en cross-channel-strategi, hvor de kombinerer deres e-handels-platform med fysiske butikker

Ifølge Dorte Wimmer ser vi tilmed, at de forretninger der kommer fra den digitale verden ofte er gode til at skræddersy gode butiksoplevelser.

"Vi ser, at når online virksomheder går offline og åbner fysiske butikker, så er de sindsygt gode til at få online og offline-verden til at smelte sammen og skabe én samlet oplevelse," siger hun.

Omvendt mener hun, at mange detailkæder ikke på samme måder forstår at udnytte det afsæt deres fysiske butikker giver dem til at levere en god digitale e-handelsoplevelse.

"Butikskæderne sidder på en lille guldgrube i form deres fysiske butiksnet, men mange af dem formår ikke at bygge en rigtig god digital digital kundeoplevelse oven på," siger hun.

Som eksempel nævner hun problemer som differentierede priser mellem net-butikker og fysiske butikker samt gavekort, der ikke kan bruges på nettet.

De unge foretrækker cross-platform

Dorte Wimmer forklarer, at der er meget, som tyder på, at forbrugerne i dag foretrækker at handle i kæder, der både har en fysisk og digital tilstedeværelse. 

Især de såkaldte millenials (den generation, der er født i 80erne og 90erne) sondrer ikke mellem det at handle online og offline. 

"Det er en generation, der både ‘showroomer' og ‘red-roomer'. Showrooming vil sige, at de går ned i den fysiske butik og finder noget, som de ender med at købe på nettet, men red-rooming betyder, at de går på nettet og eksempelvis finder den fladskærm, som de vil købe, men ender med at købe den i en fysisk butik," forklarer Dorte Wimmer. 

Ualmindeligt smart butik

Amazon første dagligvare-butik åbner i Seattle i starten af 2017, og det bliver en ualmindeligt smart butik, hvis vi skal tro en markedsføringsvideo, som Amazon har lagt på internettet. 

Af videoen fremgår det, at butikken ikke har nogen kasser og dermed heller ingen køer. I stedet bliver betalingen foretaget automatisk via en smartphone app, når kunden forlader butikken. 

Iifølge Dorte Wimmer er det åbenlyst, at Amazon her udnytter sin fordele som it-virksomhed til at forbedre butiksoplevelsen markant. 

"Der har i mange år været fokus på at få teknologi ind i butikkern, men ofte har det virket som teknologi for teknologiens skyld. Amazon har i stedet sat kundeopelvelsen i højsædet og brugt teknologien til at løse et af største problemer, der forbundet med dagligvarehandel. Nemlig køen.  Ingen synes det er spændende at stå der i køen. Specielt ikke hvis du har børn med, der får den ene hjerneblødning efter den anden mens du står i køen," siger hun.

Læs også:
Test: Amazon Alexa er en nem genvej til det smarte hjem, du drømmer om

Amazons vilde opfindelse: En lastbil der kan transportere 100 petabyte data