Artikel top billede

Mærsk indgår tæt samarbejde med den kinesiske it-gigant Alibaba: Her er planerne

Danmarks største virksomhed Mærsk har på sin digitaliseringsrejse indgået aftale med en af verdens største it-handelsplatforme Alibaba fra Kina. Læs her, hvad Mærsk håber på at få ud af samarbejdet.

Det danske erhvervs-flagskib Mærsk har for nyligt indgået en større samarbejdsaftale med den kinesiske e-handelsplatform Alibaba om, at virksomheder med vareforsendelser kan booke plads på Mærsk-fartøjer.

Varebookingen er et pilotprojekt på udvalgte ruter og havne, oplyser Mærsk Line til Computerworld.

Samarbejdet mellem det danske fragtselskab og den kinesiske e-handelsgigant foregår ved, at Alibabas kunder via selskabet OneTouch-platform til import, eksport og hjælp til eksempelvis toldspørgsmål kan booke plads på Mærsk-fartøjer.

Verdens største containerrederi Mærsk forklarer, at samarbejdet med Alibaba er et skridt på en længere digitaliseringsrejse, der undervejs skal give bedre services og produkter til selskabets kunder og samarbejdspartnere.

"Vi lancerede pilotprogrammet den 22. december for at tage endnu et skridt på denne rejse til at tilbyde fuldt ud digitaliserede kundeløsninger," lyder det fra Mærsk Line i Kina.

Læs også: Mærsk på vej med massive investeringer i ny digitalisering: Er på jagt efter nye 'anderledes' folk

Skærer ikke mellemmand fra

Det danske fragtselskab forklarer, at den nuværende lancering til Alibabas OneTouch-kunder blandt andet vil indeholde muligheden for, at vare-afsendere online kan låse leveringsprisen fast på forbookede pladsbestillinger ved at forudbetale en depositumpris.

Samtidig tilføjer Mærsk Line, at Alibaba-initiativet ikke handler om skære mellemforhandlere og speditører fra, som blandt andet nyhedsbureauet Reuters ellers har spekuleret i.

"Mærsk har valgt at samarbejde med Alibabas OneTouch-platform, fordi platformen har en vigtig servicemodel," lyder budskabet.

Det vigtige i OneTouch-modellen er ifølge Mærsk, at små og mellemstore kunder ikke bare får fragtet gods fra A til B, men også at de kan få deres varer fortoldet, transporteret og få udleveret de nødvendige dokumenter undervejs.

"Vi håber, at skibsejere og speditører igennem hele forsyningskæden kan se deres roller i Alibabas OneTouch-platform, så vores kunder kan få al den nødvendige service igennem platformen," forklarer Mærsk Line.

Læs også:
Til hackathon hos A.P. Møller-Mærsk: Her er tre ideer, der kan revolutionere shippingbranchen




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere