Artikel top billede

Nye krav til læserne: Du skal læse og forstå artikler, før du må kommentere

For at undgå overfladisk og fordummende debat stiller stort skandinavisk statsmedie nu krav til læserne: Læs og forstå vores artikler, før du kan kommentere på indholdet, lyder budskabet.

Hadsk tale, fordummende debat, falske nyheder og generel grov debattone.

Sådan er vilkårene på nettets sociale medier og mere traditionelle aviser, hvor debatfelterne i halen på diverse artikler ofte er stoppet med nogle af sproget værste gloser og rabiate udmeldinger.

Den slags foregår også i Danmarks broderland Norge, hvor den lokale pendant til Danmarks Radio, Norsk RikskringKasting (NRK), nu går til kamp mod den fordummende debat.

På et nylanceret beta-site forsøger NRK sig således med nogle enkelte spørgsmål om indholdet fra artiklen, som læserne skal besvare, før de for alvor kan komme til kommentar-tasterne.

Læs også: Afsløring: Vi deler artikler på de sociale medier - men har ikke selv læst dem

Det er især artikler med et potentielt sprængfarligt indhold som eksempelvis digital overvågning af befolkningen, der får tilknyttet spørgsmål, før debattørerne kan folde sig ud.

Det skriver journalist-organisationen NiemanLab.

Er Datatilsynet positivt indstillet?

I en artikel om foreslået, digital overvågningslovgivning i Norge, har NRK tilføjet tre spørgsmål ved kommentarfeltet.

Hvis du som læser ikke kan eller vil besvare disse spørgsmål, kan du godt glemme alt om at skrive dine bevingede ord i kommentatorfeltet.

Disse tre spørgsmåli den specifikke overvågningsartikel lyder:

"- Hvilket parti stemmer enstemmigt for DLD?" (DataLagringsDirektivet, red)

"- Er Datatilsynet positive til DGF?" (Digitalt GrænseForsvar, red)

"- Hvad står DGF for?"

Læserne spørger også  
Efter opgaven med de tre spørgsmål med hver tre svarmuligheder, kan læserne give deres mening til kende i debatfeltet.

Selvfølgelig er der også læsere, der kommenterer mere på den noget alternative adgangs-quiz frem for på artikelindholdet.

"Yes! Kan jeg vinde en sådan fladskærm eller noget," skriver en debattør efter at være sluppet gennem nåleøjet og ind i kommentarfeltet.

En anden debattør tyer til en umiddelbart knap så begejstret kommentar for at levere en lidt dybere pointe:

"Så nu må jeg faktisk sætte mig ind i en sag for at kunne ytre mine politiske meninger forklædt som kritisk kommentar?" lyder det sarkastiske spørgsmål fra en NRK-bruger.

Læs også:

Galleri: Disse sociale medier er de mest anvendte i verden

Nyt socialt medie går mod bølgen og tillader racisme og sexisme: Her kan du skrive (næsten) alt




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere