Artikel top billede

(Foto: Povl D. Rasmussen)

Afgørelse: 3's logning af 1,1 millioner brugeres teledata er i strid med reglerne

Mobilselskabet 3 må ikke gemme lokationsdata i fire måneder og skal have specifik tilladelse fra kunderne, lyder det fra Erhvervsstyrelsen.

Mobilselskabet 3's automatiske og hemmelige indsamling af data om kundernes mobilbrug hver halve time er i strid med loven.

Sådan lyder konklusionen fra Erhvervstyrelsen, der i brev giver 3 besked om at rette ind.

Det sker efter, at det i januar kom frem, at 3 logger oplysninger om 1,1 millioner kunders færden og gemmer oplysningerne i fire måneder.

Ifølge 3 er der tale om såkaldte ‘location updates' - altså passive oplysninger fra netværksniveauet om, hvor og hvornår kundernes mobiltelefoner har været i kontakt med mobilnetværket.

De tæller dato, klokkeslet, gadenavne, telemast og kompasretning.

Samtykke og tilladelse

Erhvervsstyrelsen skriver, at 3 fremover skal sørge for, at brugerne aktivt kan til- eller fravælge lokations-trackingen, når de tegner et abonnement hos selskabet.

Ligeledes skal brugerne have klar besked om, at de når som helst kan trække tilladelsen, ligesom de skal have klar besked om de data, som 3 logger.

Ifølge Erhvervsstyrelsen meddeler 3, at selskabet gemmer de pågældende data - der ikke er krypterede - med ‘henblik på fejlsøgning og fejlfinding' samt med henblik på optimering af netværket.'

Selskabet meddeler desuden, at alle kunderne giver tilladelse til lokations-trackingen, når de køber abonnement hos selskabet, hvor de også har mulighed for at trække tilladelsen tilbage.

Erhvervsstyrelsen meddeler imidlertid, at alle data vedrørende brugerne skal slettes eller anonymiseres, når ‘de ikke længere er nødvendige for fremføring af kommunikation.'

Desuden skal brugerne give specifikt samtykke til brug af lokationsdata for ‘en konkret tillægstjeneste,'- og kun i det omfang, der er strengt nødvendigt, lyder det fra styrelsen.

"Hi3G [3, red] har ikke hverken over for abonnenten i kontrakten eller abonnementsvilkårene eller over for Erhvervsstyrelsen sandsynliggjort, at tillægstjenesten kræver, at Hi3G opbevarer de pågældende lokaliseringsdata i cirka fire måneder," lyder det fra styrelsen.

"Det samtykke, som abonnenterne giver i forbindelse med indgåelsen af en kontrakt med Hi3G er således ikke gyldigt, idet Hi3G ikke har givet de oplysninger, som abonnenten efter udbudsbekendtgørelsens § 23 skal have i forbindelse med afgivelse af samtykke samt ikke har givet mulighed for at sige afvise at modtage tillægstjenesten eller trække et samtykke tilbage," lyder det.

Du finder hele afgørelsen fra Erhvervsstyrelsen her: Afgørelse om Hi3G Denmarks ApS' behandling og opbevaring af lokaliseringsdata til fejlsøgning.

Læs også:

Erhvervsstyrelsen fastslår: TDC har lov til konstant at logge din smartphone




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere


Computerworld Summit 2024

Vi kigger ind i scenariet for fremtiden it-afdeling og hvordan virksomheden bedst muligt udnytter både nye og etablerede teknologier til at understøtte vækst og dermed sikre overlevelse i en konkurrencepræget verden.

23. maj 2024 | Læs mere


Den digitale trussel er konstant, kompleks og stadigt stigende - også i den offentlige sektor

I dagens Danmark har vi indrettet os sådan, at alt kommunikation mellem det offentlige og borgerne foregår på forskellige digitale platforme, hvilket gør både borgerne og de offentlige institutioner skrøbelige overfor cyberkriminalitet. Samtidig lyder det fra rapporter, at de offentliges it-systemer er støvede og fulde af teknisk gæld. Dette er en farlig cocktail for de offentlige institutioner, men en særdeles lækker drink for cyber-kriminelle.

28. maj 2024 | Læs mere