Artikel top billede

De fleste kender nok til, at emailen kan være lidt af en tidsrøver. Det samme gælder de sociale medier.

Microsoft-undersøgelse: Ny teknologi gør langt fra altid medarbejderne mere produktive

Det er nødvendigt med en langt mere velovervejet og fornuftig digital kultur, hvis ny teknologi skal gøre medarbejderne mere produktive og ikke bare ende med at distrahere dem.

Det kan godt være, at der er masser af smart, moderne teknologi, man kan hive ned fra hylderne og installere hos virksomhedens medarbejdere. Desværre resulterer det langt fra altid i en højere produktivitet.

Det er budskabet i en ny stor undersøgelse. Mens budskabet i sig selv måske ikke er så overraskende, så er det bemærkelsesværdigt, at afsenderen er selveste Microsoft, en af verdens største it-virksomheder.

Hovedkonklusionen i undersøgelsen, som Microsoft står bag, er nemlig, at ny teknologi risikerer at distrahere medarbejderne i virksomheden frem for at gøre dem mere produktive.

Mange af de 20.000 deltagere fra 21 forskellige lande i Europa, der har deltaget i undersøgelsen, har svaret, at de blandt andet har svært ved at koncentrere sig på grund af de mange emails, beskeder og notifikationer.

Det skriver BBC, der kan fortælle, at kun 11,4 procent af de europæiske arbejdstagere siger, at de er meget produktive.

"Moderne arbejdere har adgang til en overflod af teknologi, men denne tilgængelighed kan ikke nødvendigvis overføres til, at det har en effekt,” lyder det i rapporten.

Læs også: Det vrimler med smarte teknologier til business intelligence og analytics - men lad nu være med at begå en brøler

Sociale medier forstyrrer

Ikke overraskende er de sociale medier et af de forstyrrende elementer, som respondenterne peger på, og Microsoft siger ifølge BBC da også, at der er en fare ved den konstante 'connectivity' og forventningen om, at man altid skal reagere på nye beskeder og lignende.

Derfor er en hovedpointe i rapporten også, at en mere klar digital kultur i virksomheden kan hjælpe til med at forbedre medarbejdernes produktivitet.

I de virksomheder, hvor man har en stærk digital kultur, svarer 22 procent af medarbejderne, at de er meget produktive - altså en langt højere andel end i virksomhederne generelt.

Læs også:

Nyt kæmpe it-marked: Her kaster man sig over augmented reality - bruges til at hindre alvorlige ulykker

Topchefer udpeger vejen til innovation og vækst: Disse teknologi-områder skal der fokus på




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

01. maj 2024 | Læs mere


ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere