Artikel top billede

Google anker Vestagers kæmpebøde: Vil ikke betale milliard-bøde for AdSense

Google anker kæmpebøde på 11,5 milliarder kroner, som selskabets fik i slutningen af marts for selskabets metoder i AdSense-annoncering.

Google anker den kæmpebøde på 1,49 milliarder euro, som EU og konkurrence-kommissær Margrethe Vestager i slutningen af marts tildelte selskabet.

Ifølge flere internationale medier indleverede Google tirsdag anken til EU-domstolen.

Dermed står sagen til at blive åbnet igen.

EU tildelte i marts Google bøden - der svarer til omkring 11,5 milliarder kroner - for ‘ulovlig misbrug af selskabets dominerende position på markedet for søgebaserede annoncer’ gennem mere end 10 år.

“Google har cementeret sin dominans inden for søgebaserede annoncer og beskyttet sig selv mod konkurrence-pres ved at indføre konkurrence-hæmmende restriktioner i aftaler med tredje-parts-websites,” lød det dengang fra Margrethe Vestager.

Det kan du læse mere om her: Google får kæmpebøde af EU: Skal betale 11,5 milliarder kroner for misbrug af dominerende position.

Har anket andre sager

Google er tidligere blevet idømt kæmpebøder af EU og har i tidligere tilælde også anket.

Selskabet fik en bøde i 2018 på 4,34 milliarder euro for at holde konkurrenterne ude fra Android.

Denne bøde blev anket hurtigt efter.

Det kan du læse mere om her: Google anker EU’s gigantbøde: Android har skabt større valgfrihed, ikke mindre.

Og i 2017 fik Google en bøde af EU på 2,42 milliarder euro for at holde konkurrenterne ud fra selskabets shopping-portal.

Også denne bøde blev anket, hvilket du kan læse mere om her: Google nægter at acceptere gigant-bøde fra EU: Anker opsigtsvækkende dom.

Betalte søgeresultater

Sagens kerne i denne nye sag er Googles betalte søgeresultater, AdSense for Search, som anvendes til at placere betalte søgeresultater side om side med 'rigtige' søgeresultater, når en bruger søger på Google.

Disse resultater leveres blandt andet til nyhedssites, blogs og rejse-sites, der har embedded Google på deres site.

Google har i årevis været den langt største leverandør af disse ydelser, som EU kalder for 'online search advertising intermediation platform' med en markedsandel på mere end 70 procent.Google vil ikke have konkurrenter som Microsoft og Yahoo til at sælge annonce-plads på Googles eget site. Istedet har de måtte forsøge at komme ind på markedet via egne sites.

Men her har Google gennem mange år krævet, at disse såkaldte tredjeparts-sites ikke bragte betalte søgeresultater fra konkurrenterne.

"Markedsdominans er ikke i sig ulovlig, men de dominerende selskaber har et særligt ansvar for ikke at udnytte deres position til at skade konkurrencen," har EU tidligere meddelt.

EU meddeler, at man vil tage kampen op mod Google og forsvare beslutningen om at uddele kæmpebøden i retten.

Du kan læse Computerworld interview med Margrethe Vestager her: Vestager er i krig med verdens it-giganter på femte år: "Hvis alle er døde, inden retfærdigheden sker fyldest, så nytter det ikke så meget"

Læs også:

Vestager sendte brev med konkrete betalingsanvisninger til Google: Sådan udskriver man en bøde på 32 milliarder til en af verdens største it-virksomheder

Vestager gør klar til sidste opgør med tech-giganterne efter rekordbøde til Google: Sigtekornet peger på Apple og Amazon




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
ERP-trends 2024

Bliv derfor inspireret til, hvordan du kan optimere dine systemer og processer når af nogle af de fremmeste eksperter på ERP-markedet dele deres iagttagelser af det aktuelle marked og vurderinger af, hvad vi har i vente de kommende 3-5 år. Vi sætter også fokus på, hvordan udviklingen kommer til at påvirke din organisation, hvordan du bedst forbereder og planlægger ERP-indsatsen og om, hvilke faldgruber du skal være opmærksom på.

02. maj 2024 | Læs mere


Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere