Google nægter at acceptere gigant-bøde fra EU: Anker opsigtsvækkende dom

Google anker dommen fra EU, der betyder, at selskabet står til at skulle betale 18 milliarder kroner i bøde.

Artikel top billede

18 milliarder kroner.

Så stor er den bøde, som Google i juni blev dømt til at skulle betale for at have udnyttet søgealgoritmen til at give fordele til Googles egne tjenester inden for shopping og prissammenligninger.

Google anker dog nu dommen, skriver en række internationale medier, heriblandt BBC.

Det er EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager, der har været med til at rejse sagen mod Google:

"Googles strategi for selskabets sammenlignings-tjenester har ikke kun handlet om at tiltrække kunder ved at gøre produktet bedre end konkurrenternes."

"Google har sørget for, at andre selskaber ikke har fået mulighed for at konkurrere og innovere på området. Og vigtigst: Google har forhindret, at europæiske forbrugere frit kunne vælge mellem tjenester," udtalte Margrethe Vestager i forbindelse med dommen i juni.

Allerede dengang meddelte Google, at man var uenig i dommen og bøden på 2,42 milliarder euro og derfor overvejede at anke.

Læs også:

Kæmpebøde til Google: Skal betale 18 milliarder kroner i bøde til EU

Google efter kæmpebøde: Er uenig og overvejer at anke: "Gavner både os, brugere og annoncørerne"

Annonceindlæg fra Publicis Sapient

Order Management er hjertet i omnichannelstrategien

Publicis Sapient og IBM bygger globale, fleksible og skalerbare OMS-løsninger med fokus på kundeoplevelsen – og i Danmark er Pandora et skoleeksempel.

Navnenyt fra it-Danmark

Sentia har pr. 1. oktober 2025 ansat Morten Jørgensen som Chief Commercial Officer. Han skal især beskæftige sig med udbygning af Sentias markedsposition og forretningsområder med det overordnede ansvar for den kommercielle organisation. Han kommer fra en stilling som Forretningsdirektør hos Emagine. Nyt job
Adeno K/S har pr. 22. september 2025 ansat Steen Riis-Petersen som ServiceNow Expert. Han kommer fra en stilling som Senior Manager hos Devoteam A/S. Nyt job
Danske Spil har pr. 1. oktober 2025 ansat Jesper Krogh Heitmann som Brand Manager for Oddset. Han skal især beskæftige sig med at udvikle og drive brandets strategi og sikre en rød tråd på tværs af alle platforme og aktiviteter. Han kommer fra en stilling som Marketing & Communications Manager hos Intellishore. Nyt job

Jesper Krogh Heitmann

Danske Spil

Norriq Danmark A/S har pr. 1. september 2025 ansat Ahmed Yasin Mohammed Hassan som Data & AI Consultant. Han kommer fra en stilling som selvstændig gennem de seneste 3 år. Han er uddannet cand. merc. i Business Intelligence fra Aarhus Universitet. Nyt job

Ahmed Yasin Mohammed Hassan

Norriq Danmark A/S