IBM fyrer sin mindste distributør

IBM opsiger samarbejdet med sin mindste softwaredistributør, Norsoft. Opsigelsen bunder i uenighed om, hvor mange ressourcer Norsoft skal bruge på langhåret teknisk support af sine kunder - forhandlerne.

Stigende krav fra IBM til selskabets softwaredistributører om teknisk support til kunderne betyder, at en af de mindste, Norsoft, mister sin status som officiel distributør af IBM-software.

? Vi koncentrerer os om at øge salget og markedsføringen overfor forhandlerne, som jo er vores kunder. Og den strategi har IBM altså et lidt andet syn på, siger Kjeld Willert, administrerende direktør i Norsoft.

Willert understreger, at han har et glimrende forhold til IBM, og at det i højere grad er IBM's overordnede strategi, der rammer Norsoft, end det er samarbejdet med IBM Danmark.

I fuld forståelse

? Som udgangspunkt skilles vi i fuld forståelse, siger Thomas Kovsted, der er partneransvarlig for IBM's softwareforretning i Norden.

Han fortæller, at bruddet skyldes uenighed om den fremadrettede strategi vedrørende den såkaldte value add omkring distributionen af software. Value add betyder, at der hægtes yderligere værdi på softwareprodukterne fra distributørens side.

? Value add er ikke bare support, men også at distributøren arbejder helt generelt på at udvikle vores salgskanal og markedsføre produkterne, siger Thomas Kovsted.

Han vil ikke hverken be- eller afkræfte, at de stigende krav til distributørerne om at tilbyde mere teknisk support er en udløber af IBM's verdensomspændende koncernstrategi.

Thomas Kovsted vil heller ikke hverken be- eller afkræfte, at de stigende krav til distributørerne hænger sammen med, at IBM har problemer med at nå sine mål inden for salg af software.

Mere langhåret support

Salg og markedsføring er IBM og Norsoft i store træk enige om, men når det kommer til den mere langhårede support af forhandlerne hører enigheden op. Og det gælder ikke bare for Norsofts vedkommende, men også for mange af de mindre distributører.

Mange supportaftaler er globale, og producenterne ser ikke på størrelsen af de enkelte lande, hvilket reelt betyder, at mange små distributører sidder med overkapacitet på den tekniske support.

Derfor er de små distributører selvklart ikke interesserede i at investere mere end højst nødvendigt i at have teknikere siddende. I forvejen udnyttes den tekniske IBM-support, de tilbyder, ikke særlig meget.

Kjeld Willert tilføjer, at når man som Norsoft er en forholdsvis lille distributør med bare 25 ansatte, så skal der tænkes grundigt over alle større investeringer, og det er en nødvendighed, at investeringerne kaster noget af sig.

Fortsætter via Scribona

Selvom Norsoft mister sin status som IBM softwaredistributør, så fortsætter virksomheden med at sælge IBM-software til forhandlerne.

? Vi har indgået en aftale med Scribona, der også er IBM-distributør, men langt større end os. Scribona har cirka 1.200 medarbejdere, så den er langt bedre rustet på tekniksiden, fortæller Kjeld Willert.

Aftalen går ud på, at Scribona leverer software til Norsoft og derudover svarer på de langhårede tekniske spørgsmål, som Norsofts kunder måtte have. Til gengæld for det afleverer Norsoft en del af sin IBM-indtjening til Scribona.

? Fordelen for Scribona er, at den sælger mere IBM-software og også øger indtjeningen, som så kan betale for den ekstra support, de yder vores kunder. Fordelen for os er, at vi fortsat sælger IBM-software til vores kunder og oven i købet nu kan sikre, at de får svar på selv de mest komplekse tekniske spørgsmål, forklarer Kjeld Willert.

Samarbejdsaftalen begynder formelt den første oktober.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere