Artikel top billede

Til trods for store bøder: Teleselskaber fortsatte ulovligt telefonsalg

Både Telia og teleselskabet 3 har til trods for store bøder fortsat praktiseret ulovligt telefonsalg.

De to store telefonselskaber Telia og 3 er igen i forbrugerombudsmanden og politiets søgelys, efter det viser sig, at begge selskaber fortsat praktiserer ulovligt telefonsalg. En praksis som begge selskaber begge har fået bøder for.

Det skriver oplyser Forbrugersombudsmanden i en pressemeddelelse.

Både Telia og sit datterselskab CallMe, samt 3’s datterselskab Oister er meldt til politiet og får mere end fordoblet deres tidligere bøder til nu henholdsvis 575.000 og 475.000 kroner.

Begge selskaber har allerede tilkendegivet, at de vil betale bøderne. Bøderne gives for et brud på forbrugeraftalenlovens § 4, stk. 1, hvor samtykket til at blive ringet op af en sælger er ugyldigt.

”Vi har gennem længere tid haft fokus på ulovligt telefonsalg og kan nu se, at klagerne over flere af virksomhederne ebber ud. Desværre er der stadig nogle, som ikke overholder reglerne. Det er særligt groft, når der er tale om virksomheder, der tidligere er blevet politianmeldt og har fået bøde for ulovligt telefonsalg,” siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

Hun har sammenlagt modtaget 49 klager for Telia-opkald, mens teleselskabet 3’s praksis har udløst 50 klager for Oister-opkald.

”Vi er meget opmærksomme på de problemstillinger, der relaterer sig til telesalg, og derfor er vi bestemt ikke stolte af, at vi får endnu en bøde. Vi arbejder aktivt på at sikre efterlevelse af reglerne og har i første kvartal af 2020 reduceret klageantallet med to tredjedele i forhold til samme periode sidste år,” siger Telia-pressechef Mads Houe til Finans.

Læs også: Fibia meldt til politiet for spam: Får bøde på knap en million kroner




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere