Artikel top billede

Teleselskab har brudt loven: Beholdte kundernes tilgodehavende

Forbrugerombudsmanden mener, at det klart er ulovligt, at teleselskabet Telenabler har haft en praksis med at beholde kunders tilgodehavender, hvis det overskydende beløb var under 100 kroner.

Hos Teleselskabet Telenabler har det været en gængs praksis kun at tilbagebetale forudbetalte beløb til de kunder, der har opsagt deres abonnement, hvis det overskydende beløb oversteg 100 kroner.

Men det er i strid med forbrugeraftaleloven og god markedsføringsskik.

Forbrugerne har krav på at få deres penge retur uanset beløbets størrelse, lyder afgørelsen fra Forbruger-ombudsmanden.

Kunderne hos Telenabler betaler deres teleabonnement kvartalsvist forud, men i forbindelse med opsigelser er kundernes tilgodehavende altså kun blevet udbetalt, hvis beløbet var højere ned 100 kroner.

Og den går ikke.

"Forbrugerne har ret til at få de penge, de har til gode hos virksomheder efter at have opsagt et abonnement, tilbagebetalt. Det gælder uanset beløbets størrelse," lyder det fra Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, i en meddelelse.

Forbrugerombudsmanden henvendte sig i foråret 2021 sig til Telenabler, der via sin hjemmeside fastnet.nu markedsfører sine teleabonnementer.

Efter Forbrugerombudsmandens henvendelse har Telenabler ændret vilkåret i sine handelsbetingelser, og desuden oplyst, at tidligere kunder, der har penge til gode, kan få dem udbetalt, hvis de henvender sig.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere