Den dansk-udviklede lejemorder Hitman har sendt milliarder af kroner gennem alverdens kasseapparater og gjort bagmændene til mangemillionærer, siden det første spil blev lanceret i slutningen af 2001.
Meget passende er netop penge derfor centrum for den fjerde udgave af spillet, som til foråret udgives i hele verden til både Xbox, Playstation 2 og pc.
Spillet er ligesom tidligere udgaver udviklet af dansk spiludviklings flagskib, IO Interactive.
Blood money
Det britiske spilforlag Eidos - som i marts købte IO Interactive for en kvart milliard kroner - har netop annonceret, at det fjerde spil i Hitman-serien får tilnavnet "Blood Money" - på dansk blodpenge.
Det oplyser selskabet i en pressemeddelelse, hvor også den seneste udgave af IO Interactives bagvedliggende softwareplatform Glacier omtales.
- Kvaliteten af grafikken og den kunstige intelligens har overgået selv vores egne forventninger og dette kombineret med en gribende fortælling og introduktionen af nogle virkeligt innovative karakterer gør os sikre på, at Blood Money bliver det største Hitman-spil til dato, udtaler IO-chef Janos Flösser.
I spillet bliver Hitman-figuren afregnet i kolde kontanter, hver gang han udfører et lejemord, og spillets gang kommer til at afhænge af, hvordan spilleren benytter pengene.
Den umiddelbare forgænger Hitman Contracts er solgt i næsten to millioner kopier, mens det andet spil i serien for længst er langet over disken tre millioner gange og fortsat sælger godt.
Høje forhåbninger
Forhåbningerne er derfor ganske høje til Hitman Blood Money, som får en meget stor betydning for britiske Eidos, der er blandt verdens største spilforlag.
Et svigtende salg af det seneste Hitman-spil fik således Eidos til at skære 100 millioner kroner af bundresultatet, og selskabet er nu sat til salg.
Alligevel er Eidos' topchef Mike McGarvey sikker på det nye spils succes.
- Hitman-serien er et af Eidos' største franchises og bliver stærkere for hver ny udgave, udtaler han.