Her er Danmarks fem bedste CIO’er lige nu:Se de fem nominerede til prisen som Årets CIO 2024

Artikel top billede

(Foto: Solen Feyissa/Unsplash)

Gmail-grundlægger efter ChatGPT-indtog: Googles forretning overlever i maksimalt to år

Grundlæggeren af Gmail, Peter Buchheit, kommer med en – for Google – dyster udmelding om søgegigantens fremtid, efter ChatGPT har taget verden med storm.

ChatGPT har taget verden med storm.

Efter ChatGPT blev lanceret i november 2022, er sprogmodellen, der er baseret på kunstig intelligens, blevet den foretrukne hjemmeside for millioner af mennesker verden over.

For modellen kan både oversætte, lave dine lektier og sågar skrive kode for dig.

Paul Buchheit, der er grundlæggeren af Gmail, blander sig nu i debatten om, hvorvidt den populære ChatGPT-bot kommer til at betyde, at søgemaskiner vil blive overflødige.

Ikke nok med, at han blander sig: Han sætter også en tidshorisont på, hvor længe Google kommer til at overleve. To år, skriver han på Twitter.

Det rapporterer Interesting Engineering.

I modsætning til Google, der giver dig endeløse sider med søgeresultater, så giver ChatGPT dig et konkret svar, som du kan få uddybet, hvis du har flere spørgsmål.

Er enden nær for Google?

Søgegiganten har bygget sin forretningsmodel op omkring dets mest populære produkt; Dets søgemaskine.

Google tjener penge på at vise betalende kunders produkter og tjenester, når der bliver søgt, da det øger sandsynligheden for, at denne tjenesteudbyder bliver fundet. I 2021 tjente Google 250 milliarder dollar. Det svarer til 1,7 billioner kroner, som er den højeste indtjening i Googles 25-årige eksistens.

Derfor mener Paul Buchheit, AI som ChatGPT kan gøre søgemaskiner overflødige, hvilket sandsynligvis bliver et problem for Google og andre søgemaskiner.

Internetbrugere verden over er begyndt at benytte sig af chatbottens simplere svar. De er ofte mere brugbare end de endeløse søgeresultater.

Selv hvis Google forsøgte at lancere sine egne AI-produkter, så ville det ifølge Paul Buchheit ikke være muligt uden at ødelægge det mest værdifulde ved selskabets forretningsmodel.