Artikel top billede

(Foto: Samsung)

Samsung overhaler Apple og tager tronen på mobilmarkedet

Samsung har nu førstepladsen på mobilmarkedet, men markedet som helhed er fortsat skrantende.

For femte kvartal i træk faldt det globale smartphonemarked. Salget faldt med 12 procent i forhold til første kvartal sidste år.

Det viser nye tal fra analysevirksomheden Canalys.

Samsung var den eneste førende leverandør, der er tilbage på førstepladsen igen med en markedsandel på 22 procent ved seneste kvartal.

Det betyder, at de pressede Apple ned på andenpladsen, som nu har en markedsandel på 21 procent, men Canalys oplyser, at der trods dette var stor efterspørgsel efter iPhone 14 Pro i løbet af kvartalet, skriver Computersweden.

Xiaomi forbliver på tredjepladsen med en markedsandel på 11 procent, efterfulgt af Oppo med 10 procent, og Vivo med otte procent.

På trods af det fortsatte fald, peger Canalys på, at markedet ser ud til at stabilisere sig.

”Vi har set nogle tegn på en afdæmpning af det fortsatte fald. Der er sket nogle forbedringer i efterspørgslen efter visse produkter og prisklasser. Derudover er nogle leverandører mere aktive med hensyn til produktionsplanlægning og komponentbestilling,” meddeler Canalys-analytiker Toby Zhu.

Han forudser, at branchens varerlager kan nå et sundt niveau i slutningen af andet kvartal.

”Det er endnu for tidligt at se genopretningen i den samlede efterspørgsel. Salgsvolumen på det globale smartphonemarked forventes dog at blive bedre takket være reducerede lagre i de kommende kvartaler. 5G bliver mere populært, og foldbare telefoner er de nye drivkræfter,” lyder det.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere