Artikel top billede

Microsoft og Google accepterer EU's nye regler - Apple lægger op til stort slagsmål og vil næppe give sig uden kamp

Tech-giganterne har seks måneder til at få deres platforme og tjenester til at spille efter de nye regler. Hvis de ikke gør det, risikerer de store bøder.

Den 1. november trådte en ny, afgørende EU-lov i kraft, som indenfor de kommende måneder skal tvinge de førende tech-giganter til at omkalfatre deres måde at operere på.

Lovpakken, der har fået navnet 'Digital Markets Act’ (DMA) vil betyde, at en nedtælling sættes i gang overfor tech-mastodonter som Apple, Google, Facebook og Amazon, som inden seks måneder skal åbne op for deres respektive platforme.

Loven betyder, at dominerende it-spillere skal give mindre konkurrenter rum til at tilbyde tjenester indenfor tech-giganternes platforme.

Chefen for EU Kommissionens digitale transformationsenhed, Gerard De Graaf, forudså i den forbindelse en byge af søgsmål fra tech-giganternes side.

Men disse vil - i hvert fald til at begynde med - ikke komme fra hverken Microsoft eller Google, der begge accepterer deres rolle som 'gatekeeper', som de er blevet pålagt i forbindelse med lovpakken.

Det skriver Reuters.

Ifølge mediet har Meta, der ejer Facebook, og Amazon ikke taget stilling til, om de vil udfordre rollen, mens TikTok og Apple sandsynligvis vil trække EU i retten og ikke acceptere gatekeeper-rollen uden kamp.

22 tjenester har fået nyt mærkat

Den europæiske union har givet i alt 22 tjenester mærkatet 'gatekeepers'.

Disse tjenester ejes af verdens seks største teknologivirksomheder i verden, der pålægges større ansvar for det indhold, der deles på deres websteder.

Det er samtidig meningen, at de nye regler skal udjævne vilkårene mellem store teknologivirksomheder og mindre konkurrenter.

Forordningen kommer til at gælde tjenester fra Alphabet, som ejer Google, Amazon, Apple, Meta, som blandt andet ejer Facebook, Instagram og WhatsApp, Microsoft og TikTok, der er ejet af ByteDance.

DMA har blandt andet til formål at forbedre adgangen og kompatibiliteten af tjenester i Europa.

Lukkede økosystemer, såsom Facebook og Metas beskedtjenester, Messenger og Whatsapp, risikerer at skulle åbne op for tredjeparters beskeder, såsom fra Signal eller Telegram.

Ligesom dengang GDPR-forordningen trådte i kraft, vil den nye lovgivning have afgørende betydning for, hvordan tech-giganterne opererer og tjener penge, når det interagerer med EU-områdets over 400 millioner internet-brugere.

En "gatekeeper"-tjeneste er ud fra DMA's definition en virksomhed med mere end 45 millioner månedlige aktive brugere og en markedsværdi på 75 milliarder euro - lige under 560 milliarder danske kroner - som leverer en kerneplatformstjeneste.

De virksomheder, der får denne titel, vil ifølge de nye regler, være forpligtet til, at skabe en mulighed for konkurrenter til at fungere sammen med dennes tjeneste, så brugerne kan bestemme hvilke apps, der skal forudinstalleres på deres enheder.

Virksomheder, der ikke overholder deres forpligtelser, kan få bøder på op til 10 procent af deres årlige globale omsætning for DMA-overtrædelser.

De seks tech-giganter, der anses, som værende gatekeepers, kan gøre indsigelser fram til 16. november.