Artikel top billede

(Foto: Computerworld)

Rigsrevisionen undersøger regionerne / Nvidia køber israelsk AI-selskab / IBM tæt på at lukke gigantopkøb / Coca Cola køber Microsoft-løsninger for milliarder

Rigsrevisionen undersøger, hvordan sundhedsdata beskyttes mod cyberangreb. DIFO og Punktum dk har fået ny bestyrelsesleder. Nvidia køber israelsk AI-selskab for næsten fem milliarder. IBM tæt på at lukke gigantopkøb. Coca Cola og Microsoft udvider samarbejdet.

Godmorgen og velkommen til torsdagens udgave af morgenbriefingen fra Computerworld.

Endnu engang er det Thomas Møgelbjerg, der har bikset dagens hurtige it-nyheder sammen til jer.

Vi starter i Danmark og slutter med tre historier om tre af de største it-selskaber i verden.

God læselyst.

Rigsrevisionen undersøger, hvordan sundhedsdata beskyttes mod cyberangreb

Rigsrevisionen går nu i gang med at undersøge, hvor Regionernes beskytter vores sundhedsdata i tilfælde af cyberangreb.

Regionerne behandler og opbevarer følsomme persondata, herunder sundhedsdata, hvilket altså gælder alle de personlige data, vi som borgere afgiver, når vi går til læge, er indlagt, eller på nogen anden måde er i kontakt med sundhedsvæsenet.

Det er derfor vigtigt, at regionerne har en god it-sikkerhed, så oplysningerne ikke kan kompromitteres, og at regionerne kan håndtere hændelser vedrørende it-sikkerheden.

Hvordan det står til, finder vi først ud af i fjerde kvartal 2024, når undersøgelsen planlægges at blive offentliggjort.

DIFO og Punktum dk har fået ny leder i bestyrelserne

I mandags takkede Henrik Udsen af efter 13 år som formand for bestyrelserne i DIFO, Dansk Internet Forum, og Punktum dk, der administrerer alle domænenavne med .dk i Danmark.

Hans stedfortrædder bliver Politisk direktør i IT-Branchen, Mette Lundberg, der i mandags tiltrådte som ny forperson for bestyrelserne i DIFO og Punktum dk.

”Vores rolle i at skabe et sikkert og trygt internet har aldrig været vigtigere. Man behøver bare at lave et opslag på en netavis for at se, hvor mange der bliver ramt af internetkriminalitet,” siger Mette Lundberg.

Mette Lundberg er og bliver den bare tredje bestyrelsesleder i DIFO og Punktum dk’s 25-årige historie.

Nvidia køber israelsk AI-selskab for næsten fem milliarder

Nvidia opkøber AI-selskabet, Run:ai, der udvikler løsninger som skal gøre det lettere for udviklere at administrere og optimere deres AI-hardwareinfrastruktur.

Beløbet er ikke offentligt men ifølge mediet Techcrunch, lyder købsprisen på 700 millioner dollar, svarende næsten 4,9 milliarder kroner.

Run:ai har base i Tel Aviv i Israel.

Nvidia siger, at de fortsat vil tilbyde Run:ai's produkter "under den samme forretningsmodel" og investere i Run:ai's produktkøreplan som en del af Nvidias DGX Cloud AI-platform, som giver virksomhedskunder adgang til beregningsinfrastruktur og software, som de kan bruge til at træne modeller til generativ og andre former for AI.

"Run:ai har haft et tæt samarbejde med Nvidia siden 2020, og vi deler en passion for at hjælpe vores kunder med at få mest muligt ud af deres infrastruktur," siger Omri Geller, Run:ai's CEO, i en udtalelse.

IBM tæt på at lukke gigantopkøb

Vi forsætter med flere opkøbsnyheder.

IBM nærmer sig en aftale om at købe cloud-softwareleverandøren HashiCorp, der specialiserer sig i cloud-infrastruktur.

Ifølge The Wall Street Journal kan den endelige købsaftale mellem IBM og HashiCorp blive afsluttet i de kommende dage, men en decideret transaktion, har endnu ikke fundet sted.

Hashicorps aktier steg med 24 procent, da nyheden først kom ud i mandags. I går tirsdag fortsatte aktiefesten med en stigning på næsten otte procent.

Under CEO Arvind Krishna har IBM fokuseret på opkøb for at udbygge sine cloud-tilbud. I 2023 købte de ni selskaber.

Californien-baserede HashiCorp har i det seneste årsregnskab en omsætning på lidt over 580 millioner dollar, svarende til over fire milliarder kroner.

Coca Cola køber Microsoft-løsninger for milliarder

Coca-Cola og Microsoft meddelte i går, at virksomhederne har underskrevet en femårig samarbejdsaftale til en værdi af 1,1 mia. dollars, svarende til 7,67 milliarder kroner.

Som følge af aftalen vil Coca-Cola blandt andet bruge Microsoft 365, Dynamics 365 og Azure-cloudtjenesten.

Derudover håber Coca-Cola at kunne øge produktiviteten ved hjælp af Microsofts AI-værktøj Copilot og Azure Open AI, skriver ComputerSweden.

"Vores udvidede partnerskab med Microsoft er et vigtigt kapitel i Coca-Colas bestræbelser på at blive en digital virksomhed, der drives af nye teknologier," siger Neeraj Tolmare, CIO i Coca-Cola, i en pressemeddelelse.

Virksomhederne underskrev en aftale tilbage i 2020, som dengang havde en værdi på 250 millioner dollar, svarende til 1,74 milliarder kroner.