Neupart, der sælger it-sikkerhedsløsninger, tog sidste år de første skridt til en international ekspansion og annoncerer, at flere store kunder er i hus, og at røde tal er vendt til sorte.
Sidste års salgskontor i Tyskland er nu afløst af et egentligt selskab, og Neupart har indgået aftale med indtil videre 15 partnere.
- Vi er gået til udlandet med vores softwareløsninger, der består af fem selvstændige produkter, og den palette appellerer tilsyneladende til kunderne, siger Lars Neupart, direktør og stifter af Neupart.
Melitta er i hus
I Tyskland har Neupart valgt at satse på en partnerstrategi, hvor selskabets software sælges gennem mindre konsulentvirksomheder. Det har givet Neupart flere tyske kunder, hvor den seneste er den verdensomspændende koncern indenfor kaffemaskiner og husholdningsprodukter Melitta.
- Tyskland er et meget interessant marked for os. Der er tilsyneladende ingen spillere i markedet, som har hele den palette af produkter, vi tilbyder, siger Lars Neupart.
Ekspansionen skal hjælpe virksomheden ind på en lukrativ vej efter år med underskud. Det sidste offentliggjorte regnskab fra 2004 viste et underskud på 600.000 kroner og en egenkapital, der var i minus med godt 700.000 kroner.
- Det går helt klart den rigtige vej nu, siger Lars Neupart, der afslører, at samtlige røde tal i de tidligere regnskaber er forsvundet fra 2005-tallene, der endnu ikke er godkendt af revisionen.
Tjent hjem på et år
Der er opsving i Tyskland, og Lars Neupart forventer, at den tyske investering tjener sig hjem i løbet af et år.
Udover selskabet i Tyskland etablerede Neupart allerede sidste år et salgskontor i North Grafton, Massachusetts. Også her er de første ordrer i bogen heriblandt Agency for Workforce Innovation i staten Florida.
Virksomhedens bestyrelsesformand, Stig Bøgh Karlsen, vurderer, at den skrappe konkurrencesituation i USA er sundt for Neupart.
- I sidste ende er konkurrencen med til at styrke os til gavn for både vores kunder og os selv, udtaler bestyrelsesformanden.