Teleselskabet 3 har oplevet et drastisk fald i kundernes lyst til at benytte 3G-telefoni, fremgår det af en ny telestatistik fra IT- og Telestyrelsen.
Fra første halvår af 2005 til andet halvår af 2005 har selskabet 3 tabt mere end 35 procent af den udgående 3G-trafik.
Antallet af kunder lå stort set uændret på 117.000, fremgår det af statistikken.
Ifølge administrerende direktør Morten Christiansen dækker statistikken imidlertid over, at der i perioden har været et dyk i antallet af kunder, men at man siden har haft tilgang af nye kunder.
Det er ifølge direktøren årsagen til tabet i mobiltrafik.
Ny direktør
I reelle tal er der tale om et fald i udgående 3G-trafik fra 100 millioner minutter i første halvår af 2005 til 66 millioner minutter i andet halvår af 2005.
Teleselskabet 3 skiftede sidste år topchef, da Morten Christiansen overtog posten som administrerende direktør efter Jesper Weng.
Selskabet havde på det tidspunkt netop offentliggjort et årsregnskab med et tab på mere end en halv milliard kroner.
Morten Christiansen fyrede i januar den hidtidige finansdirektør Poul Erik Olsen og kundeservicedirektør Chris Rycroft.
Udover 3 er TDC den eneste reelle spiller på det danske 3G-marked, efter selskabet i december lancerede deres bud på 3G-telefoni.
Trods den korte tid på markedet havde TDC ifølge statistikken i sidste halvår af 2005 1,2 millioner minutter udgående 3G-trafik.