Dansk BI-hus i flæsket på konsulentbranchen

Som noget helt enestående sælger it-konsulenthuset Platon sit metodeværktøj til slutkunderne. Den strategi er en bredside mod konsulentbranchen og skal danne basis for Platons internationale ekspansion.

Det danske it-konsulenthus Platon baserer sin internationale ekspansion på salg af virksomhedens metode-værktøj Platon Insight.

At et konsulenthus på den måde sælger sit møjsommeligt udviklede metode-værktøj er ifølge analysehuset Gartner og information management-guruerne Claudia Imhoff og Larry English ikke set før.

Det fortæller Martin ABC Hansen, der er nyudnævnt vice-administrerende direktør for Platon med ansvar for virksomhedens internationale ekspansion.

- Kort fortalt så tager vi vores intellektuelle kapital, brænder den ned på en cd og sender den i en boks til kunderne, siger han.

Konsulent-drama

Martin ABC Hansen vurderer, at den strategi har potentiale til at skabe et voldsomt røre hos mange af de store etablerede konsulenthuse.

Hverken IBM, Accenture, PA Consulting eller andre er kendt for at sælge ud af virksomhedens viden.

- Hvis det går, som vi forventer, kan det betyde et jordskred i konsulentbranchen. Når de store virksomheder selv har værktøjet til at implementere store information management-projekter, så skal de ikke længere bruge konsulenternes viden, men kun deres arbejdskraft, og det bliver naturligvis til en helt anden pris, siger Martin ABC Hansen.

Siden Platon så dagens lys for syv år siden, har firmaet gennemført 200-300 business intelligence-projekter og samtlige er dokumenteret fra a til z.

Op mod 10.000 timer har Platon brugt på at nedskrive Best Practices og standarder, og selskabet har en dedikeret afdeling, Knowledge & IT, til at tage sig af denne dokumentation.

- Platon kunne have haft et næsten dobbelt så stort driftsresultat, hvis ikke der var brugt så mange ressourcer på dokumentationen, men ledelsen har vurderet, at på langt sigt vil dokumentationen bringe meget mere forretning med sig, forklarer Martin ABC Hansen.

10.000 timer

Martin ABC Hansen, der har en fortid hos blandt andet Informix og senest Component Software, har været ansat i seks uger og brugt de sidste tre på at skabe internationale kontakter.

- Vi er nu i dialog med partnere og slutkunder i Japan, Tyskland, USA og Canada og har den første partnerkontrakt på plads i Holland, så det går stærkt, siger Platon-direktøren.

Rigtig mange konsulenthuse, som for eksempel den nye partner BI4U i Holland, mangler ifølge Martin ABC Hansen "i den grad struktur, der kan systematisere deres arbejde og sikre værdi og metode i kundernes datamanagement-projekter."

Planen er, at partnerne skal basere deres arbejde på selskabets værktøj Platon Insight, og at værktøjet i løbet af et halvt års tid simpelthen kan købes af slutkunderne.

Insight kan erhverves i moduler, hvor den samlede pakke løber op i to en halv million kroner, hvilket omfatter installationsservice og uddannelse.

Herhjemme har ATP og TrygVesta som de første taget metode-værktøjet i brug.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Datadrevet forretning: Skab enestående kundeoplevelser med viden og data i centrum

Data står i centrum, når du skal styrke kundeoplevelsen – eller det burde det i hvert fald gøre. På denne konference vil du møde eksperter indenfor CX og komme i dybden med, hvordan du sætter data, transparens og viden til at arbejde for dig i din Customer Experience-strategi.

07. maj 2024 | Læs mere


Kunstig Intelligens (AI) Masterclass - fra futuristisk idé til uundværlig ressource

Velkommen til en Masterclass om kunstig Intelligens (AI) og den transformative kraft, som kan tage din organisation og karriere til næste niveau. AI er gået fra at være en futuristisk idé til at blive en uundværlig ressource for virksomheder over hele verden og har allerede sat sit præg på den måde, som vi arbejder på, træffer beslutninger og kommunikerer med vores kunder.

07. maj 2024 | Læs mere


Parathed – Hvad gør din virksomhed, når I bliver ramt?

Cyberkriminalitet vokser som bekendt eksplosivt i takt med digitaliseringen i disse år og det kan være voldsomt dyrt at blive hacket. Potentielt kan det lægge jeres forretning helt ned, så I ikke kan rejse jer igen. Har jeres virksomhed styr på cybersikkerheden i en tid, der kalder på oprustning? Bliv inspireret til, hvad du som virksomhed kan gøre for at sikre virksomheden og medarbejdere, så I kan gå sikkert ind i fremtiden.

21. maj 2024 | Læs mere